Annons:

40 får sluta på svenska Avis

40 anställda tvingas sluta på Avis i Sverige när biluthyrningsföretaget omorganiserar.

Personalstyrkan på huvudkontoret i Stockholm minskar kraftigt när större ansvar och fler funktioner överförs på de 20 egenägda uthyrningskontoren ute i landet och ledningen för marknads- och försäljningsavdelningen centraliseras till Norge.
 
Huvudkontoren i respektive land ska jobba mer med att utveckla Avis och Budgets koncept, medan stations- och butikscheferna på uthyrningskontoret, som möter kunderna till vardags, får mer ansvar och mandat, säger Dag Andre Johansen, mångårig vd för Avis i Skandinavien.
 
Tillsammans med norske detaljhandelsmiljardären Per-Erik Burud köpte han skandinaviska Avis och Budget av sydafrikanska Barloworld i somras. Bolaget har gjort stora förluster de senaste åren, enligt uppgift 100 miljoner kronor per år, och därför sjösätts ett genomgripande spar- och förändringsarbete. Funktioner som de senaste tio åren flyttats från de lokala uthyrningskontoren till de nationella huvudkontoren flyttas nu tillbaka.
 
Men du har ju varit ansvarig för Avis under åren när funktionerna centraliserats och nu ska det plötsligt bli tvärtom. Var den tidigare strategin felaktig?
– Våra tidigare ägare har haft en annan kontrollregim, eftersom det i Sydafrika finns en affärskultur med större behov av kontroll från huvudkontoret. I Skandinavien har vi en kultur som bygger mer på tillit, säger Johansen.
 
140 tjänster försvinner inom Skandinavien, varav 40 i Sverige. De flesta av de uppsagda har jobbat på huvudkontoret som nu enbart kommer att bestå av 20 personer, däribland säljansvariga mot företag och resebyråer. Marknadsavdelningen ska drivas från Norge med fokus mot e-handeln och den svenska marknads- och försäljningsdirektören Manuel Lindberg har slutat.
 
Svenska Avis hade under många år ett kraftigt subventionerat bilavtal med Saab, där biltillverkaren fick avsättning för flera tusen osålda bilar varje år. När avtalet upphörde, genom att Saab kapade sin produktion, innebar det mycket högre kostnader för Avis, vilket påverkat resultatet negativt.
 
– Det har varit en omställningsperiod, eftersom vi inte kunnat höja priserna mot kund för att täcka de högre bilkostnaderna. Men nu har vi en friare position att köpa från vilka vi vill.

Kommentarer är stängda.

Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024