Annons:

Anna Dyhre: ”Utmaning att behålla bästa medarbetarna i framtiden”

I bättre tider och med stora generationsväxlingar på gång blir det en stor utmaning för företagen att behålla sina bästa medarbetare. Om hur resebranschens företag kan bli framtidens topparbetsplatser talar Anna Dyhre, expert på employer branding, på Travel News Studio 29 november.  

Vad är största utmaningen för företagen som vill nå 80- och 90-talister?
– Utmaningen för företagen är inte alltid att nå dem –  utan att fånga deras intresse. De är vana kunder och informationshanterare från tidig ålder och ser på arbetsmarknaden ur ett kundperspektiv – vem kan erbjuda det för mig bästa jobbet?    
 
Är inte varje ny generation en utmaning, är konflikten mellan unga och äldre större idag än för 20 år sedan?
– Självklart! Den nya generationen är globala i sitt tänkande, van att sålla bland massor av information och tar reda på fakta och annat sekundsnabbt. I dag går du inte till chefen för att få svar på din fråga eller att han/hon ska lösa ditt problem – du använder dina egna nätverk till många chefers frustration.
 
Hur bra koll har företagen på employer branding?
– Det är väldigt varierat men om man ska generalisera är ofta tjänsteföretag med kvalificerade uppgifter i framkant som vet att utan rätt kompetens står och faller de i konkurrensen och kan inte växa.
Vilken är HR-avdelningens största utmaning framöver?
– Att behålla sina bästa medarbetare. För det krävs ett bra samarbete mellan marknads- och informationsavdelningen och att ledningen förstår att alla måste vara involverade i affärsplanen för att bemanna företaget med rätt kompetens. 
 

Kommentarer är stängda.

Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024