Annons:

Stort intresse för Travel News Studio nästa vecka

Om mindre än en vecka är det dags för Travel News Studios framtidsseminarium, som lockar nyckelpersoner från hela resebranschen, däribland top management från American Express, HRG Nordic, Apollo, Choice Hotels, Travellink och Etraveli.

– Vi är oerhört stolta att vi fått till ett attraktivt seminarieprogram som verkligen attraherar alla delar av branschen, säger Alexandra Kindblom, vd för Vagabond Media.
Bland de anmälda seminarietagarna den 29 november på Sheraton återfinns även representanter såväl lyxresebyråer, teknikbolag, hotellkedjor, flygbolag, reseansvariga inom offentlig sektor och turistföretag inom inhemsk turism. En av dagens fyra huvudtalare är Ulrika Rudqvist, hett eftertraktad som föreläsare inom marknadsföring digitala medier. Travel News ställde några frågor till henne inför dagen D:
 
Hur långt fram ligger resebranschen i att använda sociala medier?
– Resebranschen har tyvärr legat efter ganska länge, men jag tycker att 2010 är ett år det verkligen satt igång. Ett exempel är SAS som belönades för sin krishantering via Facebook vilket de verkligen förtjänade. Jag är dock fortfarande förvånad över hur lite resebranschen besvarar vad som skrivs i bloggvärlden. Där hade man kunnat vinna mycket.
Det finns de som tror att Facebook är en fluga som är över om några år för att ersättas av en ny. Vad tror du?
– Det där beror på om Facebook lyckas fortsätta arbeta som en startup trots att de är ett stort företag. Ett problem med företag som blir stora är ju att alla processer blir långsamma och byråkratiska och att man därmed inte hinner med särskilt mycket innovation. Lyckas Facebook hänga med i utvecklingen och vara så förändringsbara som de varit sen start tror jag att de har en god chans att hänga med i många år till.
Du pratar ofta om trender och framtid på dina föredrag, vilka teorier kommer du ta upp på Travel News Studio?
Utan att avslöja för mycket kommer jag tala om mobilitet och att resebranschens roll som inspiratörer är förlegad, att sociala medier inte är så sociala som vi tror och att webben håller på att dö.
Varför får man inte missa dig som talare på Travel News Studio?
För att jag kommer lyfta fram hur man tjänar pengar på sociala medier och applikationer. Jag tror fler än jag tröttnat på att höra om hur man skapar hype kring sociala medier. Hype i all ära, men cred betalar inte blöjor som Dogge Dogelito sa.

Kommentarer är stängda.