Annons:

Julen får Skistar att tappa

Den svenska fjällvärlden, med fjolårets rekordår i färskt minne, har klart trögare på bokningsfronten i år. För marknadsledaren Skistar ligger bokningarna 6 procent under i volym och logiförsäljningen är 13 procent lägre än vid samma tidpunkt föregående år.

– Den sämre bokningsingången  beror på få röda dagar vid jul, nyår och trettonhelgen. Dock kommer vi att gynnas av att påsken ligger sent, vilket ger oss en förlängd högsäsong från sportlovet och framåt, säger Magnus Sjöholm, vice vd för Skistar.
Skistars förklaringar går dock stick i stäv med de trender som stora resebyråer och arrangörer ser inför jul- och nyår. Enligt resebyråkedjan Ticket har antalet inbokade resor med avresa mellan 18 och 31 december ökat med 33 procent jämfört med samma period förra året. Inte heller charterarrangörerna ser någon ”röddag-effekt”. Hos nordiska Fritidsresegruppen har antalet vinterbokningar ökat med 33 procent jämfört med förra året.
– I Sverige har ökningen varit ännu större, säger Nordenchef Christian Clemens.
Han menar att charterns ökning och det avvaktande bokningsläget för fjällresor beror på att den starka svenska kronan gör det billigare att åka utomlands än på flera år. Dessutom gör lågkonjunkturen i Sydeuropa att hotell- och restaurangpriser pressas, till turisternas förmån.
– Jag tror att svenskarna också tröttnar på att betala 80 spänn för en öl och dyra hamburgare i svenska skidorter.
Skistars Magnus Sjöholm utesluter inte att valutan kan ha viss effekt, men är övertygad om att ”röddag-effekten” är den stora anledningen till nedgången.
– Vi såg samma trend i bokningarna år 2005 och 2006, när det också var få semesterdagar över jul och nyår. Valutan har däremot aldrig gett oss några stora svängningar i bokningsingången.

Utmaningen förra säsongen var dock varken valuta eller röda dagar utan vädret. Trots detta ökade resultatet till 347 miljoner kronor (302) för perioden 1 september 2009–30 augusti 2010, samtidigt som omsättningen ökade till 1 688 miljoner (1 635).
– Att det var väldigt kallt kring nyår gjorde att vi tappade lite försäljning. Dessutom blev människor lite mätta på vinter och snö, efter en otroligt fin vinter i södra Skandinavien, vilket gjorde att det var svårt att locka upp människor i april. Med tanke på detta är vi väldigt nöjda med resultatet, säger Sjöholm.
Fjärde kvartalet minskade omsättningen med 10 miljoner till 22 miljoner och resultat före skatt försämrades från –153 miljoner till –175 miljoner.
– Vi har fått högre kostnader på grund av att vi till exempel byggt en alpin lodge i Hemsedal, satsat på Skistar Vacation Club i Sälen, investerat i Radisson i Trysil och Experium i Sälen. Alla dessa satsningar ger bättre resultat på vintern, men ökar kostnaderna under lågsäsong.

 

KARIN STARKMAN AHLSTEDT

 

Kommentarer är stängda.

Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024