Grand Travel Award
  • Hem
  • >
  • Nyheter
  • >
  • SAS på stadigare ben

SAS på stadigare ben

Lufthansa gör numera ingen hemlighet av att man gärna vill köpa SAS. – Vi skulle med glädje integrera SAS i koncernen, sade flygkoncernens ordförande Jürgen Weber häromveckan i Frankfurt.

Publicerad 2010-12-01 18:08

Någon snabb affär är dock inte i sikte. Lufthansa tycker att SAS är för dyrt och har för tunga skulder. Bolaget har dessutom fullt upp med att integrera senaste uppköpen Austrian Airlines och BMI. Även SAS tf koncernchef John Dueholm verkar inställd på att SAS får klara sig på egna ben ett tag till.
– Först om två, tre år kommer konsolideringen i Europa att fortsätta, eftersom det är Air France-KLM och Lufthansa som driver utvecklingen, säger han.
Där fanns flera tecken på att SAS har kommit ur den värsta krisen. Under tredje kvartalet förbättrade SAS sitt rörelseresultat före engångsposter i kvarvarande verksamheter med 350 miljoner kronor till 387 miljoner. Sparprogrammet Core SAS har gjort verkan, samtidigt som konjunkturen förbättras i Skandinavien. Resandet och beläggningen (nu i snitt 76 procent) ökar och SAS vågar för första gången på länge sig på en expansion. Under fjärde kvartalet tillkommer 150 nya flygavgångar och målet är att försvara sina marknadsandelar.
– Fram till 2014 beräknas marknaden växa med 4–6 procent per år och målet är att SAS ska växa lika mycket, sade John Dueholm under presskonferensen.
Rapporten blev ändå en rejäl besvikelse för aktiemarknaden. Stora engångskostnader på -1,4 miljarder kronor (där en EU-bot på 660 miljoner för SAS Cargo var den största) gjorde att Q3-resultatet före skatt rasade till -1 024 miljoner. Det fick börskursen att dyka med 7 procent till 24,60 kronor och har sedan legat kvar i det häradet.
Den sjunkande yielden är också ett bekymmer. I oktober sjönk den med 5 procent. Orsaken är den tuffa konkurrensen på norsk inrikes och Europatrafiken från Danmark. Att yielden förbättras i den internationella trafiken och även i trafiken från Norge och Sverige till affärsdes-tinationer väger inte upp.
– Yieldpressen kommer inte att förändras i närtid, konstaterar SAS finanschef Mats Lönnqvist.

 

KATARINA MYRBERG

On
Off

0 kommentarer

SENASTE


  • Travel News nr 9 2014

  • Travel News nr 06

  • Travel News nr 05

  • Travel News nr 04

  • Travel News nr 03

  • Travel News nr 02

  • Travel News nr 12