Annons:

Succé för Travel News Studio

Travel News Studios höstseminarium I framtidens tecken blev succé. 250 nyckelpersoner inom reseindustrin lockades till Sheraton på måndagen för att höra på initierade föredragshållare som pratade om framtidens konsumenter och arbetstagare.

Travel News Studios höstseminarium är början på Travel News utvidgade seminariesatsning, som hittills varit begränsat till ett branschseminarium i samband med Grand Travel Award.
Att döma av reaktionerna var denna nya branschmötesplats efterlängtad. Temat – hur resebranschen ska agera mot 80- och 90-talisterna som kunder och som arbetsgivare – väckte många tankar.

 Alf Rehn, professor i management och organisation och rankad som en av framtidens topptänkare av Forbes, menade att framgångsrika företag i framtiden måste ha fokus på kreativitet och innovation – men att det blivit sönderkramade floskler, eller med Rehns färgstarka språk ” en söt liten kanin hos företagen”.
– Den riktiga kreativiteten är inte något som kommer till oss som något sött och trevligt. Det är en spottloska i ansiktet, något irriterande som utmanar oss själva, organisationen och branschen.

 Han tog IKEA som exempel, vars affärsmodell som förändrat möbelindustrin från början var starkt ifrågasatt.
– Hela möbelbranschen var svinförbannade på Ingvar Kamprad, han ansågs vara en bondtölp som hade korkade idéer.
 
Alf Rehn menade att företag som vill bli framgångsrika mot dagens unga måste bygga förtroende och ha transparens. Det innebär också att släppa kontrollen och inse att det är kunden som genom webb och sociala medier bygger eller raserar ett företags förtroendekapital. Som exempel tog han sin tonårige son, som när han skulle investera i en kamera hämtade all information från sajter med recensioner från andra kunder och inte ens läste produktbeskrivningarna om kameratillverkarens egen hemsida.
– Han litar mer andra kunders omdömen än tillverkarens egen information. Vi går från kontrollfixerat management till fanagement, där det handlar om att ta hand och hantera kunder som är engagerade.

 Googles Sverige-vd Stina Honkamaa talade om hur konsumenterna och resenärerna beter sig på nätet och om vikten av sökordsoptimering. Efter föreläsningen kom frågan alla väntat på: Kommer Google genom köpet av mjukvaruföretaget ITA börja sälja biljetter på sikt?
– Nej, man kommer inte kunna köpa resor på Google. Anledningen till förvärvet är att vi vill öka användarvänligheten. Dessutom gäller förvärvet, som ännu inte är helt klart, bara USA och tekniken fungerar bara där. Det finns inga planer för Europa, sade Stina Honkamaa.  
Kommer ni att konkurrera med GDS:erna på sikt?
– Det är svårt att spekulera i. Vi tjänar pengar på sökordsmarknadsföring och där är resebranschen viktig. Det vore otroligt dumt att göra något som förstör den inkomstkällan.

 Anna Dyhre tog publiken med storm med sitt tal som framkallade många skratt och många tankar. Med tanke på den förestående generationsväxlingen blir konkurrensen om duktig arbetskraft bli stor i framtiden. Hur ska resebranschen kunna locka till sig den bästa arbetskraften när 90-talisterna kommer ut på arbetsmarknaden? Det handlar inte om mobiltelefon, tillgång till internet och friskvårdsbidrag.
– Vad 90-talisterna säger är: Se mig som individ, ge mig individuella möjligheter och ge mig en utvecklingsplan. Det har ju alla haft redan från förskolan idag, sade Anna Dyhre.
Dagens unga vill också ha meningsfyllda jobb och etik och moral blir därför en konkurrensfördel i framtiden.  
Att våga lyfta fler kvinnor till toppositioner och att anställa fler invandrare – antalet utlandsfödda svenskar mellan 20 och 64 år ökar dramatiskt medan antal svenskfödda minskar – var andra tips till publiken.

 Dagen avslutades med Ulrika Rudqvist, expert på marknadsföring inom sociala medier, som delade med sig av de senaste digitala marknadsföringstrenderna och fick publiken att göra anteckningar så pennorna glödde. Hon konstaterade att för dagens tonåringar är twitter och e-post ute, medan sociala medier som Bilddagboken och Facebook, Youtube och sms regerar.
Hon konstaterade också att webben är döende.
– Vi börjar bli söktrötta och vi besöker färre sajter när vi är ute på nätet. I stället använder vi mer och mer applikationer, som exempelvis Spotify när vi ska lyssna på musik.
Enligt Rudqvist finns större möjligheter för företag att ta betalt för innehåll och sälja produkter genom mobilen. Även läsplattor som Ipad är intressanta som säljkanaler.
– Det är rikt folk som handlar via Ipads i USA. Och de handlar för större summor än jämförbara digitala kanaler.
Den nya mobiliteten genom smartphones skapar stora möjligheter för turismrelaterade företag.
– Jag tror reseföretagen har mycket på att vinna att till exempel bygga applikationer för att hjälpa till under resans gång.

Seminariet avslutades med ett vimmel och genomfördes i samarbete med Finnair, The Card, Travelport och Sheraton Stockholm.

Kommentarer är stängda.