Annons:

Visit Britain ratar TUR

Visit Britain, som i flera år storsatsat på TUR, slopar monter till nästa år. Orsaken är Storbritanniens finansiella stålbad – och ändrat kundbeteende bland nordiska resenärer.

– Vårt mässdeltagande har varit väldigt resurskrävande i pengar och tid. Nu måste vi jobba smartare. Någon slags närvaro ska vi ha, framför allt för att möta mötesindustrin, men ingen stor brandad monter, säger Nordenchef Gary Robson.
 
Visit Britain i Storbritannien har fått sin budget kapad med 34 procent, vilket påverkar det globala marknadsföringsarbetet. Dagens 35 internationella kontor ska krympas till 20. Vilka som finns på denna 20-lista är inte klart, men Gary Robson är förtröstansfull.
– Jag skulle bli mycket överraskad om vi finns med. Norden är en mycket viktig marknad för brittisk turism.
Efter ett tufft 2009 har antalet svenska resenärer till Storbritannien ökat med 25 procent, snabbast av alla europeiska marknader. Den stabila svenska ekonomin, det svaga pundet och nya direktflyg driver utvecklingen.
 
Nordenorganisationen har tio anställda, varav åtta i Stockholm. Leif Leganger, som ansvarade för mötesindustrin och resebranschen, slutade i höstas, men hans tjänst är vakant tills vidare.
– Jag vill avvakta tills jag vet hur vi ska jobba de närmaste åren. Den nya turistministern John Penrose har gett ett tydligt uppdrag till Visit Britain att försöka locka turister till landet under OS-året 2012 och motverka att vi drabbas av turistnedgång. Den utmaningen kommer att påverka vårt arbete även i Norden.
 
Allt mer av Visit Britains marknadsföring flyttas också till digitala kanaler. I dag arbetar tre av de anställda enbart med sociala medier.
– Vår blogg är vår största och viktigaste kommunikationskanal mot privatresenärerna, säger Robson.

Kommentarer är stängda.