Annons:

SJ:s kunder ännu mer missnöjda

SJ:s kundnöjdhet fortsätter att rasa. I år anser nästan hälften av bolagets kunder sig ha haft orsak att klaga, trots att undersökningen gjordes innan årets snökaos.

SJ får i särklass sämst betyg i gruppen persontransport i Svenskt Kvalitetsindex, SKI. Tågbolaget uppnår bara index 54, på en skala från 0 till 100, och enligt SKI tyder det på ett kraftigt missnöje. Allra sämst betyg ger svenskarna SJ när det gäller förtroende och punktlighet.
 
De senaste två åren har betyget för SJ sjunkit från 63 till 54. Det innebär att i år har nästan hälften av SJ:s kunder klagat eller haft anledning att klaga.
– Jag är förvånad över att SJ fortsätter att rasa eftersom årets problem inte hade börjat när vi gjorde undersökningen i höstas, säger Johan Parmler, vd för Svenskt Kvalitetsindex.
Ett allmänt missnöje med SJ och förra vinterns snökaos i minnet kan ha orsakat det bottenbetyget.
– Nu har det gått så långt att uppstår det minsta problem med tågen så gör man en stor grej av det. Man har redan en negativ bild av den här leverantören, säger Johan Parmler.
 
Frans Melin, ekonomie doktor i varumärkesstrategi, tror att det kommer att ta lång tid innan SJ återfår förtroendet. Det enda sättet är att hålla de utlovade tiderna.
– Jag skulle säga att det tar minst fem år för dem att reparera varumärket – från det att tågen börjar gå i tid.

Kommentarer är stängda.