Annons:

Tripadvisor växer kraftigt i sverige

Tripadvisor, världens största resesajt, är en maktfaktor i resebranschen. Ett gäng gästrecensioner kan både lyfta och sänka ett hotell. I Sverige växte sajten med 65 procent i september. – Skandinavien är fantastiskt framåt inom onlineområdet, säger Europachefen Martin Verdon-Roe i en exklusiv intervju med TN.

Intervjun med Martin Verdon-Roe fanns med  i Travel News decembernummer, men vi publicerar nu även artikeln på webben.
Du började som europeisk försäljningschef på Tripadvisor 2007. Hur har verksamheten utvecklas sedan dess?
– Massor. Jag var den femte som anställdes på kontoret och jag fick gå och köpa min egen laptop. I dag är vi 100 anställda på det europeiska kontoret i London.
I juli slog Tripadvisor rekord med 40 miljoner besökare på en månad, det är otroliga siffror …
– Ja, och det roliga är att Europa har gått förbi USA när det gäller antalet användare. I september hade vi totalt 35 miljoner användare, 13 miljoner av dem från Europa. Och vi växer kraftigt varje månad.
Varför har ni blivit så framgångsrika?
– Européer älskar att resa och vi har inte så många konkurrenter. Det finns dock en del lokala sajter som Trivago i Tyskland.
Hur går det i Sverige?
– I september ökade vi med 65 procent till 610 000 användare i Sverige. Eftersom skandinaver är så vana vid onlinebokning är det en fördel för oss när det gäller tredjepartsintäkter. Vi har samarbeten med Finnair, Visit Sweden, Norges Turistråd och Visit Finland.
Med 40 miljoner recensioner på sajten, är inte risken att mängden information blir ohanterlig för besökaren?
– Vi får in 21 nya inlägg varje minut. Därför bygger vi filter som ska göra att besökaren inte drunknar i information. Letar du efter ett romantiskt hotell ska du inte få upp recensioner över affärshotell. Vi har också lanserat sammanfattningar.  Tittar du på ett hotell som har 3 000 recensioner så försöker vi samla ihop information som återkommer flitigast och lyfter det.
Ni har stämts av 400 hotellägare på grund av elaka recensioner, hur ser ni på det?
– Jag får inte kommentera det. Det jag kan säga att stämningen är vilande och har  inte lämnats in till någon domstol än.
Är ni redo för explosionen inom mobilt internet?
– Vi har ett team som har skapat en plattform för mobila applikationer för Nokia, Apple och Android, däremot inte Blackberry. Det är otroligt spännande med den mobila utvecklingen, eftersom vi tror att den kommer att ändra besökarnas beteende. Sajten kommer att användas mer under turistbesöket i stället för mest före resan vid planeringen.
Vilken är din egen favoritsajt inom sociala medier?
– En liten sajt som finns inom Tripadvisor Media Group, Seatguru.com. Du diskuterar och betygssätter vilka flygsäten som är bäst och sämst att sitta på. Den är riktigt kul!
  
FAKTA: Så snabbt växer Tripadvisor, antal unika besökare i sept 2010
Europa 13 000 000 (+42 %)
Norge 430 000 (+150 %)
Sverige 610 000 (+65 %)
Finland 215 000 (+58 %)
Danmark 355 000 (+160 %)
 
FAKTA: En lönsam del av Expedia
Tripadvisor grundades år 2000 av och köptes av Expedia 2005. Sedan dess har bolaget utvecklats till en mediagrupp inom koncernen som förvärvat ett flertal bolag, nu senast flera husuthyrningssajter i USA och Storbritannien. Även Kinas näst största resesajt och hotell- och flygsökmotor Kuxun köptes förra året.

Kommentarer är stängda.