Annons:

SAS nådde 120 miljoner med Facebook-kampanj

Till priset av en enda helsidesannons i Dagens Industri fick SAS 120 miljoner kontakter genom sin bröllopstävling Love is in the air på Facebook.

Nyheten om tävlingen släpptes först i sociala medier vilket gav kampanjen en viral effekt.
– 65 minuter efter att vi hade släppt tävlingen twittrade den brittiske skådespelaren Stephen Fry om den. Han har 1,7 miljoner efterföljare på Twitter, berättar Christina Ericsson, chef för onlinekommunikation på SAS, skriver IDG.
 
Kampanjen riktade sig till homosexuella, bisexuella och transpersoner och gav ett samkönat par möjligheten att bli det första samkönade paret att gifta sig i luften genom att gifta sig på en flygning mellan Stockholm och New York.
 
SAS vet inte exakt hur många som har delat kampanjen, men 25 procent av sajtbesökarna kom direkt från Facebook. Det reklammaterial som tagits fram behövde inte användas och kampanjen kostade motsvarande en helsida i Dagens Industri, enligt SAS.
– Traditionell marknadsföring blev överflödig, säger Anders Lindström.
 
SAS senaste kampanj på Facebook, Grab in the Air, stoppades däremot av sajten. Den höll bara på en dag innan SAS blev tvungna att ta ner den. Enligt SAS fick tävlingen inte genomföras helt och hållet på Facebook.

Kommentarer är stängda.

Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024