Annons:

Lättare att hantera flygtillvalen

Det ska bli enklare för resebyråerna att boka ”smörgåsbordsbiljetter”, där resenären kan välja eller välja bort olika tilläggstjänster som seating, extra bagage och mat. GDS-bolaget Amadeus rullar ut en ny lösning under första halvåret i sina system.

– Trenden bland många flygbolag är att slå sönder priserna, eftersom ett lågt grundpris är det kanske viktigaste försäljningsargumentet online. Då är det viktigt att resebyråernas kunder kan få tillgång till tjänsterna som flygbolagen bryter ut, säger Jesper Söderström, marknadsdirektör på Amadeus Scandinavia.
Corsair och Finnair är två kunder som testar applikationen. Inom det närmaste halvåret erbjuds fler flygbolag att ansluta sig.
Norwegian är ett exempel på ett lågprisbolag som valt att ansluta sig till Amadeus. I dagsläget, i och med att systemen inte stödjer nedbrutna priser, är seating och extra bagage alltid inkluderat när man bokar via resebyrån. Allt medan resenärer som bokar direkt på Norwegian.no kan välja eller avstå tilläggstjänster. För resenärer på jakt efter billig biljett och inget annat är det därför billigast att boka direkt hos flygbolaget.
– Med den nya lösningen ökar transparensen och valfriheten även för resebyråns kunder, säger Jesper Söderström.
Travel managers vill att flygbolagen inkluderar allt i sina priser, kommer den trenden tillbaka?
– Nej, de senaste åren är det har lågprisflyget satt trenderna, och som de flesta följt efter. Mindre service, sänkta priser och kostnadskontroll. Men det finns ju undantagsom håller fast vid ”à la carte-modellen” som Lufthansa, Virgin, Qatar och Ethiad.

 

KATARINA MYRBERG

 

Kommentarer är stängda.

Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024