Annons:

”Om tio år får marknadscheferna gå på omskolning”

KRÖNIKA. TN:s gästkrönikör Stephan Ekbergh tittar i kristallkulan tio år framåt och ser en resevärld som styrs av sociala nätverk och där Googles söktjänster är förlegade.

De senaste tio åren har varit ett decennium av omvälvande förändring för resebranschen, mer karakteriserad av pistolhotspolitik, knuffande och ”trial and error” än av affärsutveckling och innovation. I dag kan man göra saker på sin dator eller telefon som var absolut otänkbart då och ändå bygger resebranschen på nätet år 2011 på samma arkaiska struktur som resebranschen alltid gjort.
För elva år sedan, samtidigt som jag startade Travelstart, drog jag i gång ett nyhetsbrev som hette Travel 2.0. Jag rapporterade till beslutsfattare i branschen vad som skedde lokalt och i omvärlden. Samtidigt delgav jag egna idéer om vad som skulle komma.
Mycket av det vi förutspådde i Travel 2.0 har också skett, bland annat internets oerhörda genomslag i vår sektor och hur detta skulle förändra spelfältet. Expedia är nu världens största reseföretag, Priceline och övriga nosar efter. På många mogna marknader hålls drygt hälften av BSP:s topp-tio-platser av rena e-handlare. Internetresebyråerna, OTA, tjänar mer pengar, har starkare varumärken, bättre processer och system än traditionella konkurrenter.
Travel 2.0 trodde också att flygbolagsallianser, som Star Alliance, skulle bygga superportaler och bli ”one stop shops”. Så blev inte fallet, men alliansernas individuella medlemmar fungerar så och subventionerar friskt om man bokar hotell och paket. Flygbolagen som direktförsäljningskanal växer alltjämt. I dag säljer bolag som Ryanair allt direkt. American Airlines väljer samma strategi på sikt och en del andra bolag kommer att hänga på. Flygbolag som säljer 50 procent online i dag har nästan misslyckats.
Allt detta var bara förhoppningar 2001. Då fanns inte tillräckligt bra bredband, eller datorer. Wap gick inte att använda. Det var svårt att betala. Det fanns inget Google. Det var svårt att göra affärer över gränserna och de flesta tjänster var starkt lokala. Kort sagt, det fanns ingen infrastruktur för att bära alla idéer.
Så hur blir nästa tio år? Då kommer resebranschen att karaktäriseras av hyperglobalisering, nätverksintelligens och genomgripande teknikskiften.
Den fullständiga förändringen inom resedistribution kommer från Google, Apple, Everbread, Facebook och andra vi ännu inte känner till. Lätta system kommer delvis att ersätta GDS:er. Det kan vara en googlifierad version med API som ger tillgång och möjlighet till bokning. BSP kommer att ersättas av Visa, Pay Pal, Tradeshift, Itunes och mobiloperatörer. Allt kopplas sammans genom en switch som möjligen kontrolleras av Visa.

Nätverksintelligens kommer att vara den största drivern. Våra sociala nätverk kommer att föda oss med allt vi behöver veta, vart vi ska åka, äta, bo, vad det ska kosta. Sociala nätverk blir viktigare än var vi bor och vi kommer att känna oss betydligt närmare nätverk X än att vi bor på Limhamn. Grundaren till Flipboard, ett slags socialt magasin som plockar dina Facebook- och Twitterfeeds och gör dem läsbara på ett vackert och användbart sätt via din Ipad, säger: ”Vi ser sök som en bugg”, det vill säga behöver du söka något, så har deras tjänst misslyckats.
Med tillräckligt många som föder våra nätverk med mer adekvat information kommer vi med tiden att få ett slags artificiell intelligens vilket gör söktjänster som Google förlegade. Resesäljarens konsultativa roll och rekommendationer i nyhetsbrev är ett minne blott. Marknadschefer får gå på omskolning.
Även om lokaliseringstjänster för mobil är superinne kommer hyperglobalisering att karakterisera 2010-talet. Business är global. När outsourcingbolagen i Kina, Indien och Ryssland nu skiftar fokus till att bygga egna produkter kommer konkurrens att komma från alla håll.
Världens finansiella centrum om tio år ligger i öster.
Globalisering version 1 var en modern form av ekonomisk kolonisering. Version 2 är en korskolonisering av finans, kultur, utveckling, teknik, politik och inte minst värderingar. Så håll i hatten!

 

STEPHAN EKBERG

 

Kommentarer är stängda.

Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024