Annons:

Nu bildas nytt bolag för destinationsutveckling

Visit Sweden, Svensk Turism och Swedavia startar tillsammans ett bolag som ska utveckla destinationer i Sverige. Målet är att fördubbla turismen.

I somras presenterades en nationell strategi för svensk besöksnäring med visionen att fördubbla omsättningen i svensk besöksnäring till år 2020. Den största potentialen sades ligga i ett ökat inflöde av utländska resenärer, men i en hård internationell konkurrens krävs ett systematiskt arbete för att skapa fler destinationer i världsklass.
 
Lagret av nya upplevelser som kan konkurrera internationellt börjar sina och det nystartade bolaget ska lära svenska destinationer att bli internationellt konkurrenskraftiga. Målet är 20 nya exportmogna destinationer år 2020.
 
– Det är ett stort och viktigt steg att vi nu bildar destinationsutvecklingsbolaget. Den modell för utveckling som har presenterats i den nationella strategin har mött mycket stort intresse och vi har redan en lång rad destinationer som vill vara med och bli exportmogna. Efterfrågan kommer från besöksnäringen och det är många som vill att detta ska lyckas, säger Magnus Nilsson, styrelseordförande i Svensk Turism.
 
Verksamheten ska vara självfinansierad och drivas med utgångspunkt i Visit Swedens kunskap om internationella besökares krav. Besökare från utlandet kräver god tillgänglighet och ett smörgåsbord av upplevelser och boendealternativ för att destinationen ska vara intressant som resealternativ och kunna mäta sig mot andra länder. Större tillväxt uppnås om hela destinationen utvecklas.
 
– Det har skett en stark ökning av utländska besökare de senaste sju åren, men det räcker inte. Ska vi kunna konkurrera och leverera fortsatt tillväxt krävs fler konkurrenskraftiga destinationer, med fler försäljningspaketerade upplevelser och hotell. Här blir destinationsutvecklingsbolaget ett avgörande stöd, säger VisitSwedens vd Thomas Brühl.
 
Arbetet börjar direkt med några pilotdestinationer, däribland Destination Bohuslän inom ramen för Västsvenska Turistrådets verksamhet. Fler pilotprojekt kommer att väljas ut och många spännande intresseanmälningar har redan kommit in.

Kommentarer är stängda.

Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024