Annons:

Qatars vd går till attack mot AEA

AEA:s chef Ulrich Schulte-Strahaus har kritiserat flygbolag från Mellanösterns snabba expansion, men får nu svar på tal från Qatars vd.

Ulrich Schulte-Strahaus, chef för Association of European Airlines, AEA, gjorde nyligen ett utspel om hur Mellanösterns flygbolag påverkar den globala flygindustrin negativt genom sin snabba expansion. Qatar Airways vd Akbar Al Baker bemöter nu kritiken och kallar utspelet både ogrundat och faktamässigt felaktigt.
 
Akbar Al Baker, vd för Qatar Airways skriver:
”Vanligtvis kommenterar jag inte uttalanden som har syftet att begränsa tillväxten för flygbolagen i Mellanöstern, däribland Qatar Airways. Men eftersom Schulte-Strathaus valde att göra detta i ett av flygbranschens absolut viktigaste forum, International Aviation Club of Washington, vill jag härmed bidra till att alla fakta i målet blir korrekta. Följande påståenden gjordes av generalsekreteraren, fakta som jag helt och fullt tar avstånd ifrån:
1. Schulte-Strathaus hävdar att det är onormalt att ha tre flyghubbar med sådan geografisk närhet som hubbarna i Doha, Dubai och Abu Dhabi.
Detta stämmer inte alls utan är i själva verket ganska vanligt. Titta på Singapore och Kuala Lumpur; Paris, Amsterdam och London; Frankfurt, Zürich och Wien; flygplatserna i New York.
2. Regeringarna i Förenade Arabemiraten och Qatar ska enligt generalsekreteraren se Mellanösternbolagen som en del av en nationell ekonomisk strategi.
Kan Schulte-Strathaus nämna något land i världen som inte ser sina flygbolag som ett nationellt intresse? Den amerikanska regeringen valde till exempel att efter den 11 september både ge sina flygbolag stora lån samt ge dem skattelättnader, allt för att säkra den amerikanska flygindustrin. Den amerikanska regeringen vill mycket tydligt behålla sitt ägarskap i flygindustrin. Och på andra sidan Atlanten pumpas flera miljarder euro in i flygbolagen för “omstruktureringar”. Och hur fördelas egentligen slottiderna i Europa? Ger man inte en snedvriden support till de nationella flygbolagen på dessa överbelastade flygplatser? Hur behandlas egentligen de flygbolag som kommer från flygplatser där de europeiska flygbolagen erbjuds slottider på samma villkor som alla andra?
3. Schulte-Strathaus ifrågasätter indirekt Mellanösternbolagens flygplansbeställningar.
Vi vill ha så låga kostnader som möjligt per säte, och vi vill göra så lite åverkan på miljön som möjligt. Genomsnittsåldern på vår flotta är därför endast ca 5 år. Vi behåller inte flygplan i 20-30 år. Och för att kunna upprätthålla detta fortsätter vi att beställa nya flygplan. Detta är inte en ny strategi. Flygbolagen i Asien har länge gjort precis på samma sätt. De ägs fortfarande av sina regeringar och de är definitivt en del av sina länders nationella intressen. Varför är då inte de ett hot mot flygindustrins framtid?
4. Generalsekreteraren hävdar att två av Mellanösternbolagen aldrig har tjänat pengar.
Jag undrar hur han vet det eftersom varken Etihad Airways eller Qatar Airways publicerar sina ekonomiska rapporter. Men rent principiellt vill jag säga att om vinst var den enda anledningen till att flygbolag köpte flygplan, vilket han insinuerar, så skulle hela flygindustrin påvisa negativa resultat till följd av sina flygplansbeställningar.
5. Samtidigt säger Schulte-Strathaus att “Mellanöstern-bolagen är effektiva, de har låga kostnader och lyckas ändå erbjuda hög service. De har en klar vision och är bestämda i sina handlingar. De har också fullt stöd från sina politiska institutioner”.
Jag kunde inte ha sagt det bättre själv! Men är det fel av regeringar att stödja sina nationella intressen? Ska flygbolag med höga kostnader och låg servicenivå skyddas från bolag med låga kostnader och god service? Det verkar som om Schulte-Strathaus talar emot sig själv i den här frågan.
6. Enligt Schulte-Strathaus drivs Mellanösternbolagen av en politik som inte är kompatibel med den i USA, Europa, Australien, Kina, Kanada mm.
Detta är väldigt förvirrande! De flesta av dessa länder har skrivit under IATA:s ”Agenda for Freedom”, i vilken man efterlyser fri konkurrens. Till och med IATA:s generaldirektör, Giovanni Bisignani, uppmanade nyligen Kanadas regering att respektera detta. Ska detta endast vara giltigt om generalsekreterarens medlemsbolag tjänar på det?
7. Schulte-Strathaus efterfrågar att regeringarna ska motverka fri konkurrens på kort sikt.
Vill han även uppmana dem att strunta i liberaliseringsregler, avreglering eller varför inte hoppa över marknadsekonomi totalt och återgå till protektionism, ineffektivitet, kartellbildningar och ett beteende som motarbetar konsumenterna? Hur ska hans utspel påverka protektionism? Har inte alla konsumenter rätt att få tillgång till exempelvis de bästa priserna?
8. Slutligen, vi har inga problem med att ICAO skapar ett multilateralt system för hur WTO hanterar fri handel.
Jag kan till och med sträcka mig till att vi borde applicera detta på flygindustrin för att försäkra oss om konsumenternas rättigheter och att fri konkurrens gäller för alla.”

Kommentarer är stängda.

Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024