Annons:

Flygbolagen satsar på Facebook

Flygbolagen satsar på sociala medier. Malaysia Airlines tar täten med ny applikation, som erbjuder delning av detaljerade resplaner mellan cybervänner på Facebook.

Det blir allt viktigare för flygbolagen att finnas med även på de sociala medierna. Flera bolag satsar på Facebookapplikationer. Senast ut i raden är Malaysia Airlines, med en applikation som låter användaren boka resor direkt från Facebook.
När resan är bokad visas eventuella samband i resplaner mellan Facebookvänner som gör det möjligt att ha stenkoll, och dela detaljerad reseinformation.
– Några få flygbolag säljer biljetter på Facebook, men till skillnad från Malaysia Airlines, är det inget av dem som fullständigt integreras i användarens profil eller låter passagerare checka in, säger Dr. Amin Khan, nätverksutvecklare på Malaysia Airlines.
När resenärerna bokar flygstolar visar applikationen automatiskt facebookvänners platsbokningar, om några i nätverket ska resa med samma flyg. Resenärernas bokningar kan även göras till statusuppdateringar och vänner kan dela och föreslå sina egna reseplaner för varandra.
– Applikationen ger människor som använder Facebook möjligheten att göra vad Facebook gör bäst: hålla kontakten och dela upplevelser med vännerna, säger Jim Peters, utvecklingschef på SITA, som utvecklat verktyget.
Facebook har ungefär en halv miljard användare. Delta Airlines är ett av flera andra flygbolag som erbjuder biljettbokning via Facebooksida.
Även det svenska bolaget SAS arbetar mycket med utveckling, lösningar och strategier för sociala medier som Facebook.
– Vi har tittat på Malaysia Airlines applikation och har inte satt några datum än, men vi har många planerade nyheter för Facebook, säger Malin Selander, pressansvarig på SAS.
Text: Vagabond

Kommentarer är stängda.