Annons:

Hotellen 2030

Traditionella receptionsdiskar och uniformsprydda piccolor är hotellhistoria om tio år – och gäster bokar exakt det rum de vill ha genom mobilen. Och kanske har det svävande hotellet sett dagens ljus. Travel News har spanat mot framtidens hotelltrender.

Personlighet och hemkänsla – och teknik. Det är nyckelord när det gäller framtidens hotell. I alla fall om man får tro människor som jobbar med design, byggnationer och framtidsplaner inom hotellbranschen.
Ja, får man tro vissa blir svävande hotell 1000 meter över marken det som gäller …
Det senare känns kanske lite utopiskt – fast det sa man i och för sig om undervattenshotell för några år sedan också och nu är de verklighet. Hur som helst. Att hotell om 20 år inte ser ut som hotell i dag är alla överrens om. Bland annat för att resenärer, inte minst bland affärsfolket, inte längre är samma stereotyper som de en gång var. Vd:ar för mångmiljonföretag kan numera kliva in i hotellobbyn i jeans och t-shirt.
Förr var det möjligen rockstjärnor som stack ut på hotellens executivevåningar.
Att en ny generation affärsmänniskor dykt upp märks även i önskemålen på hotellens service. Lobbyn var från början ett sorts väntrum, där man höll till i väntan på incheckning. Allt oftare byggs hotellobbyn nu om till något loungeaktigt, eller vardagsrum om man så vill, där gästen direkt känner sig hemma.
Gärna med fritt internet och kaffe som bara är att hämta.Varför behöva boka ett konferensrum, när man kan ha sitt möte med två kollegor i lobbyn där TV 4 Sport visar hockeymatchen alla egentligen vill se? Ett schyst gym är lika efterfrågat som en bra bar en gång var.
Cecilia Klase, på arkitektbyrån Koncept som arbetat med bland annat Story Hotel, Copperhill och Scandic Anglais, säger:
– Det finns ett stort behov av att koppla av men också av att träna, så trenden med hotell som erbjuder spa, yoga, meditation, gym med utsikt, personlig tränare kommer att förstärkas. Även på hotell i storstäder.
Erik Nissen Johansen, mannen bakom det göteborgsbaserade framgångsföretaget Stylt som varit inblandat i 200 hotellprojekt de senaste åren, slår fast:
– Kedjehotellen som skulle se lika ut oavsett i vilken stad eller i vilket klimat de fanns är på väg bort. Även kedjorna väljer nu att profilera vissa hotell beroende på var i världen de ligger. Alla i branschen jobbar med personlighet.
Scandic, till exempel, väljer numera att satsa hårt på ett antal verkliga flaggskepp som så att säga hjälper till att marknadsföra de andra hotellen i kedjan. Att vara olika men ändå med en igenkänning är en av utmaningarna för de stora i branschen.
– Personalen kommer att tillåtas vara personliga på ett helt annat sätt i framtiden, menar Erik Nissen Johansen.
– Det är bara att titta på fantastiska hotell som W där personalen tillåts vara individer. Det sker en avformalisering i hela branschen. Uniformsklädda portierer och piccolor kommer inte att finnas om ett antal år.
I dag sneglar branschen till och med på receptionsfria hotell – inte bara när det handlar om lågbudget. Hyatts varumärke Andaz testar det redan.
– Om 10-20 år kommer vi att skratta åt långa köer vid receptionsdisken, när hotellgästen i framtiden ser det som en självklarhet att själv sköta in– och utcheckning via datorn eller telefonen, säger Cecilia Klase på Koncept.
Just kring bokning spår många att mycket kommer att hända. När ska man – precis som man allt oftare kan göra vid bokning av plats på flyg – kunna välja exakt vilket rumsnummer man vill ha, redan när man bokar hotellet? Helst genom att knappa själv på sin telefon. Apropå telefon testar redan nu Clarion Hotel Stockholm ett system där telefonen fungerar som nyckel till rummet.
Att hotell som uppmärksammas och hyllas internationellt – som till exempel nya Lydmar i Stockholm – är just personliga är bara början på en stor trend.
En annan intressant trend är lyxigare vandrarhem/lågbudgethotell där gäster ofta bor lite längre för att lära känna en stad mer på djupet eller där man jobbar på distans. Då är det viktigt att man känner sig som hemma på hotellet. Lobbyn som vardagsrum/arbetsrum kommer att finnas även i framtiden, självklart med fritt internet, menar Cecilia Klase.
Designhotell och boutiquehotell har blivit välbekanta begrepp. Men allt kopieras inom hotellvärlden när det gäller design. Om någon ser något häftigt i New York eller Las Vegas kan det finnas på ett landsortshotell i Sverige några månader senare. Så ännu viktigare än design i framtiden är kanske teknik.
Där har hotellvärlden dock ett problem. Ett litet hotell kan satsa på något avancerat som höjer status och bekvämlighet, men för en hotellkedja med 50 000 rum är det en jättesak att byta lås eller vad det kan handla om.
Martin Creydt, affärsutvecklingschef på Scandic, konstaterar:
– Det finns en svaghet när det gäller hotellutveckling med investeringar i ny teknologi som snarare motverkar teknologiutveckling på hotellen. Det är stora investeringsåtaganden vi pratar om och eftersom teknik snabbt blir omodern har de stora internationella hotellkedjorna svårare att satsa på detta.
I branschen pratar man om hotellkedjan som beslutade att införa fax på alla sina rum – strax innan internet slog igenom …
Det svävande hotellet då?
Jo, det är designers på Seymourpowell som arbetat fram skisser på en flygfarkost som kan ta in ett 100-tal boende gäster. Det svävande hotellet är tänkt att vara 265 meter högt och kunna flyga tusentals meter ovanför mark i 150 kilometer i timmen, drivet på vätgas.
Oavsett vilka försök som lyckas kommer helt klart teknik att förändra hotellvärlden.
Erik Nissen Johansen på Stylt tycker till:
– Vissa saker känns egentligen självklara för framtidens hotell. Klart att en affärsman från Indien ska kunna titta på sin lokala tv-kanal på rummet när tekniken nu finns. Tiden när man var utlämnad till några få kanaler kommer vi att skratta åt om bara några år. Liksom att det kostade en förmögenhet att ringa från hotelltelefonerna. Och att det fanns något som hette betal-tv …
 
HOTELLÄGARE BROMSAR NYA TRENDER
Ägandet av hotellfastigheter kan bromsa utvecklingen. Detta eftersom det tunga investeringsansvaret generellt ligger hos den som äger fastigheten och driftsverksamheten. Deras agenda överensstämmer inte alltid med hotellkedjans prioriteringar.
– Det är en stor utmaning för industrin. För den privata oberoende hotellägaren är det givetvis lättare och upp till ägaren att bestämma om hotellet ökar investeringstakten ifall det finns intressant teknologi att investera i, säger Martin Creydt, affärsutvecklingschef på Scandic.
Men i Norden är det trots allt lättare för de stora hotellkedjorna att satsa på konceptutveckling och teknologi då man för det mesta äger driftsverksamheten.
– Det var många år sedan byxpressen och betal-tv revolutionerade hotellbranschen. Vi väntar på nästa generations koncept för rumsunderhållning men förmodligen får nog branschen vänta ett bra tag till.
Ola Liljedahl

Kommentarer är stängda.