Annons:

Scandic expanderar stort

De elva nya hotell som Scandic öppnade i fjol bidrog både till ökade intäkter och sjunkande marginaler i Norden. För befintliga hotell förbättrades dock marginalerna tack vare att konjunkturen förbättrats.

Scandics totala intäkter i fjol ökade med 14,1 procent till 754,3 miljoner euro och beläggningsgraden ökade från 60,8 till 62,1 procent. 
– Intäktsökningen beror både på att vi har sett en förbättring av konjunkturen i Sverige och Finland, framför allt under andra halvåret 2010, och att vi öppnat många nya hotell. Den norska och danska marknaden ligger dock efter den svenska i konjunkturcykeln, säger Anders Ehrling, koncernchef för Scandic.
Intäkten per rum ökade med 8,8 procent i fjol, tack vare större volymer.
– Under andra halvåret 2010 såg Scandic också ökade rumspriser och en ökning av aktiviteten inom konferens- och mötessegmentet på den svenska marknaden, säger Ehrling. 
Prismässigt är det en bra bit kvar till toppnivåerna 2008 i Norden. Sverige ligger dock närmast, följt av Finland, medan Norge och Danmark har längst kvar.
– Det danska utbudet har ökat otroligt mycket och det kommer att ta tid innan Köpenhamnsområdet återhämtar sig och priserna stiger.
Resultatet hängde dock inte med i intäkternas ökningstakt och förbättrades bara marginellt, från 61,6 till 61,8 miljoner euro. Marginalen (EBITDA) minskade från 9,3 till 8,2 procent.
– Priset man får betala för expansion är eftersläpning i resultatet. Nya hotell lyfter intäkterna medan det dröjer några år innan hotellen bidrar till resultatet. Tittar man på befintliga hotell som vi haft både 2009 och 2010 ser man att de har förbättrat sina resultat, medan de nya belastat.  
2010 öppnade Scandic tio hotell i Norden och ett i Berlin. I år fortsätter Scandic expansionen med elva nya hotell: fem i Norge, två i Finland, ett i Danmark, ett i Hamburg och två i Stockholm.
– Vårt fokus i år ligger på att göra elva lyckade hotellöppningar, vilket är en rejäl kraftansträngning i organisationen. Dessutom jobbar jag för att vässa erbjudandet till kunder, både affärs- och privatkunder, genom att till exempel se över lojalitetsprogrammen.
Anders Ehrling tror att 2011 kommer att bli ett bra hotellår.
– Eftersom Scandic avslutade 2010 så starkt är jag försiktigt optimistisk inför resten av året, säger han.

KARIN STARKMAN AHLSTEDT

Kommentarer är stängda.

Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024