Annons:

Tufft för tur i skakig omvärld

Det blev en tuff resmässa för TUR, där både branschbesöken och antalet utställare sjönk jämfört med förra året. Men det fanns också ljuspunkter – som snabbdejtingen mellan utställare och svenska köpare som blev en succé.

Den svenska konjunkturen är i full spinn, men den karga verkligheten bortanför Östersjön och Kattegatt gjorde sig ordentligt påmind under årets TUR-mässa i Göteborg.
De utländska utställarna sparade in på monterytorna – och vissa länder uteblev helt. 112 länder 2010 hade sjunkit ihop till 79 i år. Stora turistländer som Grekland, Italien, Spanien och Portugal var på plats, men kostnadsmedvetenhet märktes.
– Många stora turistländer i Europa har det vansinnigt tufft, jag tror att vi svenskar har svårt att förstå det. Tillsammans med politiska oroligheter i Nordafrika och katastrofen i Japan finns en global kris inom resevärlden. Då får man vara tacksam att TUR ändå klarat sig bra, säger mässansvarige Per Magnusson.
TUR hade totalt 45 000 besök, 4 000 färre än förra året. Fackbesöken sjönk från fjolårets 19 500 till 17 800.
– Under rådande omständigheter i omvärlden måste jag ändå vara nöjd med nästan 18 000 branschbesök. Det är ändå ett styrketecken för TUR, exempelvis om man jämför med norska Reiseliv där man tvingades stänga en av branschdagarna. När det gäller branschbesökare fokuserar vi på kvalitet, inte volymer.
Nyheten Connect@TUR, där 50 svenska köpare av resetjänster fanns på plats för snabbdejting med de utländska utställarna under en timmes tid på torsdagsmorgonen, verkar ha varit ett lyckokast. När Travel News besökte snabbdejtingen var de positiva reaktionerna många. En av dem som TN talade med var Carlos Barcenas, regional försäljningsdirektör för det latinamerikanska incomingbolaget Quimbaya.
– Det är ett bra sätt att få kontakt med svenska företag och fler mässor borde erbjuda det här, sade han medan han avverkade sin lista på 25 svenska köpare.
Per Magnusson delar entusiasmen och framhåller Antors arbete med att få till arrangemanget.
– Connect@TUR ska vi maxa upp. I år var det 50 köpare, om tre år ska det vara 300.
TUR:s förändringsarbete som inleddes inför årets mässa fortsätter nu. Högt på prioriteringslistan är att erbjuda utställarna nya sätt att exponera sig på mässan.
– Men tyvärr kan man inte hinna med allt nytt man vill genomföra på ett år, säger Per Magnusson.
DET HÄR MINNS VI FRÅN TUR
ÅRETS NAKNASTE:

Putte Svensson Sahlin, Hultsfredsfestivalens grundare, strippade på scenen på Tillväxtdagen när han bytte från groungestil till kostym.
ÅRETS TRÄNGSEL:
Flight Club på nattklubben Push, undra om brandmyndigheterna var informerade.
ÅRETS MINITRÄNGSEL:
Vip-minglet i Travel News och Vagabonds monter. Det krävdes vassa armbågar för att ta sig fram till bag in box-vinet.
 
ÅRETS HOTELLKAMP:
Waterfronts Kent Larsson spöade Sheratons Jesper Hyséus i Globe Arenas bordshockeyturnering.
ÅRETS PARTYKRIG:
Efterfesten på Push var svettigast och hetast, men cred till Wondercruises som vågade ta upp kampen.
ÅRETS VARMASTE:
Temperaturen i Stockholmsmontern under bordshockeyturneringen. Och det berodde inte bara på den heta vinnarlusten.
ÅRETS MESIGASTE:
Statssekreterare Catharina Håkansson Boman från Näringsdepartementet fick de 350 deltagarna på Tillväxtverket att tvivla på turismens framtid.
 
ÅRETS HÖJDARNYHET:
Svenska Mässan återupptar tankarna på ett tredje torn. I så fall förvandlas restaurangen i East Tower till spa.
Katarina Myrberg

Kommentarer är stängda.

Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024