Annons:

Scandinavian Tourist Board splittras

Visit Sweden lämnar Scandinavian Tourist Board från och med nästa år på grund av  oenighet om framtida strategier. Ägarna Visit Sweden, Visit Denmark och Visit Norway har olika uppfattningar om vilka marknader som ska prioriteras och hur marknadsaktiviteterna ska genomföras.

 – Vi kunde inte enas om en form som tillfredsställer alla tre länderna och därför drog sig Sverige ut. Men vi är inte osams utan kommer att fortsätta samarbeta på mer informell basis, säger Per Holte, styrelseordförande och vd i Visit Norway.   
Att det rådde delade meningar i STB, vars mål är att öka resandet från Asien till Skandinavien, blev tydligt i samband med att en ny vd skulle utses före årsskiftet. Sverige ville satsa på Kina, medan övriga ville satsa bredare på Asien och då även på länder som Japan, Indien och Korea.
– Med en liten pengapåse är det svårt att marknadsföra sig över en hel världsdel. Vi vill koncentrera oss på Peking och Shanghai och fokusera på ett tydligt segment. Då räcker pengarna till mer. Även i Europa jobbar vi mot vissa marknader och segment, säger Thomas Brühl, vd för Visit Sweden.
De olika skandinaviska ländernas Asienturism skiljer sig åt. Enligt Per Holte stannar asiatiska turister längre i Norge och besöker gärna fjordarna, medan Sverigeturisterna fokuserar på Stockholm.
– Sverige prioriterar sina närmarknaderna och vill kanske därför inte bruka stora medel på perifera marknader, förutom Kina. Men Sverige kommer ändå att utveckla turismen från andra asiatiska länder, eftersom turister som åker till Norden inte bara vill resa i ett land.
Innebär det att Visit Sweden kommer att åka snålskjuts på er andra?
– Det blir lite så. Marknadsplatsen bestämmer. Men det är upp till varje turistråd att göra sin prioritering så det går inte att säga att Sverige gör fel.
Visit Sweden öppnar nytt kontor i Peking i mars och har redan anställt en Kinachef: Sara Wramner, som bott 15 år i Kina och bland annat varit marknadschef för Oriflame, Ericsson och Ikea.
Blir det inte dyrare att satsa själva än tillsammans?
– Vi har några dubbla kostnader i år, men nästa år minskar overheadkostnaderna och vi får mer pengar över till kampanjer, säger Thomas Brühl.
Den nya Kinachefen har stora förhoppningar på kinesernas resande till Sverige.
– I Kina räknar man med att 100 miljoner resor kommer att göras från landet 2015 och dessa resenärer kommer att spendera 100 miljarder dollar. Vi vill ha en del av den kakan, säger Sara Wramner.

Kommentarer är stängda.