Annons:

Resemorsorna i Sölvesborg

Ingen bestämmer över resemorsorna i Sölvesborg. På Excits Worldwide är det fyra kvinnor som jobbar och styr allt. Travel News besökte den lilla affärsresebyrån i Blekinge som fixat New York-resor åt Filip & Fredrik, sponsrar fotbollshjältarna i Mjällby och tycker att allt utom 100 procent nöjda kunder är ett misslyckande.

Några turister har stannat på torget i Sölvesborg, studerar statyn av Ask och Embla som pryder fontänen på torgets mitt och strosar sedan in på en av de trånga kullerstensgatorna. De kikar förstrött in i ett skyltfönster på höger sida: Aha, en schyst designaffär! Svarta väggar, snygg modern skinnsoffa, gammal kristallkrona och japanskinspirerat vasarrangemang. Men väl inne blir blickarna tvekande. Fyra skrivbord står utplacerade i butiken – och där sitter fyra kvinnor och jobbar intensivt. Headset, skärmar, ivrigt tangentknatter – och en hylla med resekataloger.
– Det är en del som brukar missta oss för en inredningsbutik. Det känns ju lite smickrande, men en hel del av inredningen kommer faktiskt från Ikea, säger Monica Nylin på omisskännlig blekingska och skrattar. Även hennes händer skulle kunna vara detaljer från en inredningsbutik. Silverringar och pärlarmband slåss om uppmärksamheten med de mörkt lila naglarna.
Hon är formellt sett ägare till Excits, men i praktiken råder delat och gemensamt ansvar för den lilla affärsresebyrån, som förra året omsatte 25 miljoner kronor, beräknas göra en liten vinst i år och fyller sju år i september. Här bestämmer Monica, Åsa Persson, Kim Pettersson och Jenny Olsson – resemorsorna helt enkelt, precis som det står på de svarta t-shirtar som de tryckte upp härom året.
I en allt mer konsoliderad, global och strömlinjeformad resebyråvärld är Excits en liten protest, med kvinnliga förtecken.
– Det finns en framtid för små resebyråer som vi. Vi har alltid snabba svar, fattar direkt vad kunden vill och kunden ska alltid känna att ”vi finns där”, säger Åsa Persson.
Askmolnskrisen finns fortfarande färsk i minnet, då deras kunder fick svart på vitt på skillnaden mellan bra och dålig service.
– Våra resenärer var förtvivlade när de inte fick tag på flygbolagen, som verkligen hade dålig beredskap utom möjligen SAS. Vi fick även samtal från andra resenärer som inte fick hjälp från sin resebyrås callcenter. Men vi fokuserade 110 procent och hade all kompetens vi behövde bland oss fyra. Vi var rätt utbrända efteråt, men fick enormt med uppskattning. Vi visade att vi fixar allt!
Excits historia började september 2004. Resebyråveteranen Monica var initiativtagare och övertygade Åsa, som kom från hotellbranschen och jobbade på Hanöhus i Sölvesborg, att våga steget tillsammans med två investerare.
– Jag hade jobbat 14 år på American Express i Karlskrona och Ronneby, de sista åren jobbade jag med utveckling mot huvudkontoret. Men jag var trött på omorganisationer och att det blev så opersonligt, och slutade 2003.
De första åren var ingen dans på rosor. Det var svajigt, upp och ner med försäljningen, tsunamikatastrof och efter åtta månader beslutades att Monica skulle bli ensam ägare.
Vändningen kom 2006. Åsa upptäckte att Kristianstad och Bromölla kommuner gick ut med en reseupphandling. Excits lade bud och vann (och då kom rutinerade Kim från Amex till kontoret). Samtidigt spreds budskapet om den nya personliga affärsresebyrån. På den vägen är det.
– Att driva en resebyrå med enbart regionala kunder går inte. Merparten av kunderna är från Stockholm, Malmö – och även Norge. Det mest exotiska är väl ett medicinteknikföretag i Singapore, berättar Åsa.
I februari fick Excits förnyat förtroende av Kristianstad/Bromölla. Nu ska även grupp- och konferensresandet bokas, vilket tros ge affärer på 5 miljoner.
Tillsammans med att affärsresandet har tagit fart efter lågkonjunkturen är det rätt svettigt för de fyra kvinnorna, som inte vågat sig på att nyanställa ytterligare. Monica resonerar:
– Vi skulle kanske behöva, men det är inte alltid lätt att hitta rätt utbildad personal så här ute i landet. Jenny, som är Åsas syster, har vi lärt upp själva. Hon skötte först städningen på kontoret, men började ta telefon och hjälpa kunder. Hon har blivit ansvarig för privatreseförsäljningen, som vi har som komplement.
Vid fikabordet försöker jag reda ut hur de fördelar ansvar mellan sig. Vem är administratören, Amadeusexperten, sifferälskaren, marknadsföringssnillet? Det går så där, för på kontoret är det team work som gäller vare sig det gäller öppna post eller bearbeta nya kunder (och redovisningen sköts externt, ”hon hojtar till om det rinner ut för mycket pengar ur bolaget”). I det dagliga arbetet löser man problem mellan skrivborden.
– Vi frågar varandra hela tiden, alla kan lite av varje, tillsammans kan vi mycket. Vi har stor frihet gentemot kund att fatta de beslut som behövs, säger Åsa, och Monica fyller i:
– Om det behövs snabba beslut tittar vi bara på varandra, en blick, och så är det bestämt. Det går snabbt och kräver ett visst mått av kvinnlig simultankapacitet.
Gänget runt fikabordet skrattar högt. Det finns ett tätt samspel mellan tjejerna, men de bidrar också med lite olika personligheter. Monica och Åsa är mest ”bullriga”, skrattar och driver på. Kim håller en lite lägre profil, lyssnar intresserat men är bestämd när det behövs. Jenny, som är nyast på jobbet, är alltid positiv och vet hur kunderna ska tas om hand.
Det finns också en påtaglig stolthet över vad man åstadkommit – och en del av det sitter inramat på väggen: pressklipp om Filip & Fredriks Söndagsparty i Kanal 5, där Excits ansvarade för att de svenska stjärnorna inklusive Mikael Persbrandt samt Marilyn Manson flögs in till studion i New York. Här hänger också Malmö FF:s matchtröja, signerad av alla spelare när de vann allsvenskan förra året. Men givetvis finns även en motsvarande signerad tröja från Mjällby IF, Sölvesborgslaget som lyckades bärga en sjätteplats i allsvenskan som nykomlingar. Resebyrån är en av klubbens lokala sponsorer och hade en åtta meter lång skylt vid arenan förra året. I år är den dubbelt så stor och finns på ”tv-sidan”.
– Rent ekonomiskt är det en plusminusnollaffär att vara sponsor. Men det är kul att vara med och vi träffar mycket folk vid vip-träffarna och skapar kontakter även utanför regionen. Vi är ju duktiga på synas och höras. Jag är övertygad om att det ger affärer på längre sikt, säger Monica.
RESEMORSORNA OM …
… ATT HÖRA TILL VIA TRAVEL PARTNER:
Vi trivs bra, får lägre priser och det känner oss sedda, fastän vi är små. Men deras grönblå logga passar inte med våra färger svart, vitt och rött, så den kör vi i grått så den passar in.
 
… FLYGBOLAGENS INSTÄLLNING: Det känns tråkigt att vi resebyråer ibland blir så respektlöst behandlade av flygbolag, att vi inte är önskvärda. Vi behandlar alltid både flygbolag och hotell med respekt.
 
… NÄTBOKNINGAR: Vi har ingen onlinebokning och slåss inte mot internet. Vi får våra affärer på tillgänglighet, service och kompetens.
Katarina Myrberg

Kommentarer är stängda.

Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024