Under tisdagskvällen kom askmolnet in över Västsverige. Skyways ställer in åtta flygningar i dag på grund av askan. Det gäller flygningar till och från Visby, Bergen, Trondheim, Växjö, Karlstad och Köpenhamn.
På onsdagsmorgonen ställdes sex utrikesavgångar in från Landvetter. Detta var enligt Swedavia efterdyningar från gårdagens problem, skriver DN.
– I övrigt ser det bra ut med undantag av Visby flygplats, dit askmolnet nått. Här behöver flygbolagen tillstånd för att flyga, säger Anders Bredfell, presschef på Swedavia.
Endast mindre områden av Sverige kommer att påverkas av askan enligt onsdagsmorgonens prognos från brittiska Met Office. Under eftermiddagen kommer Skåne och delar av Svealand ha låg koncentration av aska, men framåt kvällen ska askan nästan bara finnas kvar över Skåne.
I Tyskland har flygplatserna i Berlin, Hamburg och Bremen stängts på grund av askmolnet. De två senare flygplatserna ska öppnas under onsdagskvällen enligt planerna.
Ryanair meddelar emellertid att flygbolagets trots mot flygförbudet över Skottland gick bra, skriver E24. Bolaget flög ett testplan genom områden där koncentrationen av vulkanaska är hög och hävdar att det inte existerar något askmoln. Piloterna ska inte ha sett något askmoln och planet visade inga tecken på skador.
”Frånvaron av vulkanisk aska i atmosfären stöder Ryanairs hållning att det inte finns något säkerhetshot mot flygplan i den mytiska ’röda zonen’, vilken är ännu ett vilseledande påhitt från UK Met Office och CAA (den brittiska flygsäkerhetsmyndigheten)”, skriver Ryanair.
Ryanair meddelar emellertid att flygbolagets trots mot flygförbudet över Skottland gick bra, skriver E24. Bolaget flög ett testplan genom områden där koncentrationen av vulkanaska är hög och hävdar att det inte existerar något askmoln. Piloterna ska inte ha sett något askmoln och planet visade inga tecken på skador.
”Frånvaron av vulkanisk aska i atmosfären stöder Ryanairs hållning att det inte finns något säkerhetshot mot flygplan i den mytiska ’röda zonen’, vilken är ännu ett vilseledande påhitt från UK Met Office och CAA (den brittiska flygsäkerhetsmyndigheten)”, skriver Ryanair.