Annons:

Air France-kraschen: Rapport ifrågasätter pilot

På fyra minuter störtade Air France-planet 38 000 fot. En rapport ifrågasätter nu hur besättningen hanterade ett alarm, efter att de svarta lådorna visar att en pilot gjorde tvärtemot de normala åtgärderna.    

Information från färdskrivarna bekräftar att hastighetsmätarna på flygplanet visade felaktiga siffror, vilket tros bero på isbildning på fartsensorer på planets utsida. När ett alarm i planet högljutt varnade för att planets front hade för hög vinkel drog den yngste piloten, tvärtemot normala åtgärder, upp planets nos. Utredarna undrar nu varför piloten gjorde det, eller verkar ha gjort det.
Problemen började två och en halv timme in i flygningen när autopiloten stängde av sig självt. Besättningens yngste pilot tog över och bekräftade muntligt att han hade kontroll över planet. Autopiloten verkar ha reagerat på att det inte längre fanns någon trovärdig information om hastighet och minuterna efter började alarmet att ljuda i kabinen.
Airbus-planet svarade med att klättra 3 000 fot till 38 000 fots höjd och störtade därefter. En minut före kraschlandningen lämnade piloten över kontrollen till en äldre pilot. Flera försök gjordes att kalla kaptenen till cockpit och när han återvände störtade planet redan 10 000 fot i minuten, med nosen 15 grader upp och därmed i en för hög vinkel för att kunna stoppas.
Rapporten avvisar därmed uppgifter om att piloterna ska ha flugit rakt in i en storm.

Kommentarer är stängda.

Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024