Annons:

Visit Sweden miljonsatsar på Norge

Visit Sweden gör sin största satsning någonsin i Norge. 48 miljoner kronor används för att locka fler norrmän till Sverige.

Tillsammans med regioner, hotell och upplevelseanläggningar gör Visit Sweden sin största kampanj i Norge någonsin. 16 miljoner svenska kronor ska användas för att marknadsföra Sverige som resmål varje år fram till 2013.
 
Norrmännen lägger drygt 50 miljarder norska kronor på utlandssemestrar och Visit Sweden ser stor potential i att styra en större del av detta resande till Sverige. Norge är redan Sveriges största utlandsmarknad för turism, med drygt 3 miljoner övernattningar varje år.
– Sverige har en stor potential att bli Norges andra hemmamarknad för turism, även om vi redan har lyckats fånga en stor andel av dem som har bestämt sig för att åka utomlands, säger Thomas Brühl, vd för VisitSweden.
 
Visit Sweden har skapat ett treårigt partnerskap med åtta regioner och städer: Tourism in Skåne, Göteborg & Co, Västsvenska Turistrådet, Region Värmland, Region Dalarna, Jämtland Härjedalen Turism, Västerbotten Turism och Stockholm Visitors Board. Dessutom deltar hotell, restauranger och upplevelseanläggningar i samarbetet. Tillsammans planerar man en koordinerad insats och en massiv marknadsbearbetning.
 
Ett av målen är att få de norrmän som åker över gränsen för att handla att stanna minst en natt i Sverige. Ett tiotal kampanjer är planerade för i år och i april gavs en tidning ut om sommarresor till olika regioner i Sverige. God mat och det goda livet som en helt unik upplevelse jämfört med Norge kommer att vara huvudbudskap i en kampanj för Skåne som riktar sig till äldre norska par. Andra kampanjer kommer att fokusera på shopping i storstad och i Ullared. En spakampanj och en kampanj för slott och herrgårdar kommer under hösten 2011. Inför det norska höstlovet i veckorna 40 och 41 satsar deltagande partner på marknadsföring av barnaktiviteter. Kampanjer för Stockholm och för Sverige som vinterdestination kommer senare under året.
– Vi samlar våra resurser i en slagkraftig satsning med gemensamma budskap. Med en intensiv närvaro i sociala medier och på olika webbplatser samt i norska tidningar, radio och tv, ska Sverige synas mer än förut. Att Visit Sweden numera finns på plats med eget kontor i Oslo ger oss ännu större möjligheter att kommunicera på norrmännens villkor, säger Thomas Johansson, landschef för Visit Sweden i Norge.

Kommentarer är stängda.

Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024