Annons:

TUR tar itu med mässkritiken

Redan efter sommaren kommer TUR att presentera flera konceptuella förändringar för att förnya och förbättra resemässan. Ett externt konsultbolag, Identity Works, är anlitat för att hjälpa TUR med innovationsprocessen.

– Det är en spännande resa vi ger oss in på. Det är bra att låta någon se på mässan med andra ögon, säger Per Magnusson, mässansvarig på TUR.
 
TUR-teamet har plöjt och analyserat utvärderingarna efter årets mässa, där både utställarsiffrorna och besökssiffrorna backade. Redan hösten före mässan satte TUR i gång ett förändringsarbete, som exempelvis resulterade i mötesforumet Connect@TUR. Men det är nu som det svåra, men spännande, förnyelsejobbet sätter i gång på allvar.
 
– Det finns ett uppriktigt engagemang runt mässan, det är ingen som tycker att vi ska lägga ner den. Alla vill verkligen att TUR ska befästa positionen som den ledande mötesplatsen för resebranschen i Norden, samtidigt som det finns en vilsenhet både bland utställare och besökare kring hur det ska gå till. Vi tar till oss all kritik och alla förslag, det finns inga heliga kor i den här processen, säger han.
 
Synpunkterna och förslagen är många: att dela upp mässan i en separat fackmässa och en konsumentmässa, växla mässort mellan Stockholm och Göteborg, öka flexibiliteten att bara ställa ut på branschdagarna, erbjuda alternativa exponeringssätt än att ställa ut med monter och höja kvaliteten på fackbesökarna.
 
– Hos vissa finns en nostalgisk längtan att TUR ska återupprätta sin forna storhet, men man måste komma ihåg att förutsättningarna har ändrats dramatiskt under de senaste tio åren med nya marknadsförings- och kommunikationskanaler. Det finns ett moment 22 som vi måste ta oss ur: alla vill att mässan ska vara en stor happening, men allt fler kan eller vill inte bidra ekonomiskt och drar ner sin utställningsnärvaro. Det är en sak som vi kommer att lägga mycket kraft på.
 
Nu väntar några intensiva månader för TUR-teamet. Efter sommaren är planen att en eller flera konceptförändringar ska presenteras för resebranschen.
– Men allt kan inte genomföras till nästa TUR. Planen är att ett helt nytt mässkoncept ska vara klart inom två till tre år, säger Per Magnusson.

Kommentarer är stängda.

Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024