Annons:

Antor går på offensiven

Antor, nätverket för de utländska turistbyråerna i Sverige, går på offensiven. Med en ny styrelse som blivit varm i kläderna, mötesforumet Connect@TUR, nya branschworkshops och samarbeten är ambitionerna höga.

– Vi har fått en nystart. Vi vill modernisera Antors arbete. Det är ett viktigt arbetsverktyg för turistbyråernas verksamheter, och det ska synas på det sätt vi jobbar på, säger Jeanette Johansson, vice vd för Franska turistbyrån och ny ordförande sedan förra året.
 
Antors 43 medlemmar är en stor skara, från de nordiska länderna till Kenya och Indonesien. Utbyte av erfarenheter turistländerna emellan står högt på agendan.
– Vi vill hjälpa dem som kommer nya till Sverige att förstå hur den svenska marknaden fungerar, hur man bäst arbetar mot researrangörer, resebyråer och journalister. Ingen är stark ensam, vi behöver varandra, även om vi också är konkurrenter, säger vice ordförande Agneta Åstrand från Visit Denmark.
 
Hon planerar ett diskussionsforum för medlemmarna om pressbearbetning.
– Mediekulturen varierar mellan olika länder och det kan vara bra att känna till hur man på bästa sätt närmar sig just svenska journalister. Det är bra att få råd om vilka journalister som är bra att arbeta med, och vilka vi kanske ska lägga mindre tid på.
 
Ett uppmuntrande tecken på att förnyelsen uppskattas är att Antors medlemsmöten blivit mer välbesökta och allt fler medlemmar engagerar sig i organisationen.
 
Connect@TUR vid årets resmässa i Göteborg, som Jenny Håkansson på Italienska turistbyrån var initiativtagare till, blev en succé. 50 svenska arrangörer andra reseinköpare snabbdejtade utländska utställare, som var underutställare till Antormedlemmar. Som grädde på moset hörde även andra utställare av sig, som inte är anslutna till Antor. De betalade 100 euro var för att få komma in på snabbdejtingen under den sista halvtimmen.
 
– Responsen var väldigt positiv från utställare som annars tycker att det är för lite business. I september börjar vi kontakta inköpare inför nästa TUR. Då är målet 100, säger Jeanette Johansson.
 
Den årliga pressworkshopen i Stockholm utökas i år även med en bransch- och medieworkshop i Malmö 13 oktober.

Kommentarer är stängda.

Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024