Annons:

Oppositionen: Skrota Arlanda Express monopol

Samtliga oppositionspartier vill omförhandla statens avtal med Arlanda Express.

I en granskning i SvD framgick att A-Train, bolaget som driver Arlanda Express, slussar sina vinster vidare till ägaren, riskkapitalbolag Macquarie i Luxemburg. Därmed skattar bolaget inte sina vinster i Sverige. Macquarie menar att bolaget följer OECD:s riktlinjer, Skatteverket betraktar det som otillåten skatteplanering, skriver SvD. Nu väntar en tvist i Förvaltningsdomstolen.
 
Oppositionen vill nu omförhandla det avtal som ger Arlanda Express monopol på tågtrafiken mellan Stockholm och Arlanda. Mot investeringar på cirka 3 miljarder kronor fick A-Train 1995 monopol på tågtrafiken i 45 år. Staten har dock rätt att säga upp avtalet och förhandla om villkoren från 2010.
 
– Jag tror att man ska föra förhandlingar med ägarna. Ju närmare du kommer slutet av avtalet, desto sämre förhandlingsposition har bolaget. Då kanske det finns en möjlighet att rätta till de här sakerna, säger Anders Ygeman (S), ordförande i riksdagens trafikutskott.
 
Miljöpartiet och Vänsterpartiet vill gå längre än så. Jonas Sjöstedt, kandidat till Vänsterpariets ordförandepost, menar att problemet är att bolagets huvudsakliga ändamål är att leverera vinst, inte maximera tågtrafiken till och från Arlanda. I statlig regi skulle det blir mer samhällsekonomiskt effektivt, enligt honom.
– Jag menar att staten borde använda den optionen och då använda inflytandet över banan till att sänka priserna för både fjärr- och pendeltåg och för Arlanda Express, säger han.

Kommentarer är stängda.

Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024