Annons:

SJ håller tyst om förseningar – som man själva orsakat

Förseningar som beror på problem hos SJ får ingen förklaring, men om de beror på fel i infrastrukturen påpekas de för passagerarna. Det är SJ:s nya riktlinjer för passagerarinformation.

Trafikverket, som sköter utrop och skriftlig passagerarinformation via skyltar och monitorer, meddelar inte längre varför tåg blir försenade eller inställda, såvida det inte beror på fel i infrastrukturen, skriver Göteborgs-Posten. Beror förseningarna på lokskador, att det saknas tågpersonal eller liknande ska passagerarna inte längre få veta det.
– Vi ropar ut när tågen är försenade och hur stor förseningen beräknas bli. Vi berättar också orsaken till förseningarna om de beror på fel i infrastrukturen, säger Ann-Christine Boije af Gennäs, tillförordnad chef för Trafikverkets driftledningscentral i Göteborg.
 
SJ säger att man i våras skapat nya riktlinjer för högtalarutrop och annan passagerarinformation som Trafikverket nu följer.
– Vi ville rensa upp i floran av utrop och textmeddelanden. Det viktiga är ju att ett tåg är försenat och när det beräknas avgå eller ankomma, inte orsaken till förseningen, säger Sven-Ingvar Håkansson, pressinformatör på SJ.
 
Internt anges orsaken till en försening med koder och ibland blev det tidigare missförstånd. SJ menar att detta är ett sätt att undvika att passagerare får felaktig information om varför tåg blir försenade och att fokus i stället läggs på när tåget väntas avgå eller ankomma.

Kommentarer är stängda.

Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024