Annons:

Turister om Sverige: Natur, kallt och dyrt

När utländska besökare får säga vad de associerar med Sverige hamnar natur, kyla, Stockholm, dyrt och snö i topp. Vänliga, blonda människor, Ikea och fjordar finns också med på topplistan.

Visit Sweden har frågat människor ur sin målgrupp i elva länder. Drygt 6 400 potentiella resenärer från bland annat Norge, Tyskland, Frankrike, Ryssland, Storbritannien och USA har i en undersökning på nätet svarat på frågan ”Vad är det första du tänker på när du tänker på Sverige som resmål?”
 
– En klassisk uppfattning av Sverige lever fortfarande kvar, men börjar ersättas med bilden av den moderna och progressiva livsstilen i Sverige. Genom att inspirera potentiella Sverigebesökare med exotiska upplevelser och kreativa näringar vill Visit Sweden uppgradera den bilden, säger Thomas Brühl, vd på Visit Sweden.
 
Utländska turisters uppfattning av Sverige
1. Natur, landskap
2. Kallt
3. Stockholm
4. Dyrt
5. Snö
6. Vänligt, vänliga människor
7. Skog
8. Lugn och ro
9. Billigt
10. Sjöar
11. Gott om plats, stora avstånd
12. Vackert
13. Ikea
14. Berg och fjäll
15. Fjordar
16. Trevligt land att besöka
17. Kultur
18. Skidåkning
19. Blonda människor
20. Rent
 
Sex nationaliteters främsta associationer till Sverige som resmål
Norge
1. Billigt
2. Dyrt
3. Shopping
4. Liseberg
5. Stockholm/Vänligt, vänliga människor
 
Tyskland
1. Natur, landskap
2. Sjöar
3. Stockholm 
4. Älgar
5. Kallt
 
Frankrike
1. Kallt
2. Natur, landskap
3. Snö
4. Fjordar
5. Blondiner
 
Storbritannien
1. Kallt   
2. Dyrt
3. Snö
4. Natur, landskap
5. Stockholm
 
Ryssland
1. Stockholm
2. Natur, landskap
3. Skidåkning
4. Kallt
5. Berg och fjäll
 
USA
1. Kallt
2. Snö
3. Skidåkning
4. Vackert
5. Blonda människor

Kommentarer är stängda.