Annons:

Ryanair anklagas för att inte ha hjälpt passagerare med hjärtstopp

När Per-Erik Jönsson, 63, fick hjärtstopp på Ryanair-flyget hem till Sverige sålde personalen honom en smörgås, men gav ingen hjälp.

Flygbolaget och Per-Erik Jönssons familj har mycket olika uppfattning om vad som egentligen hände under flygningen från England till Sverige. Enligt familjen ingrep kabinpersonalen inte alls när Per-Erik fick hjärtstillestånd, skriver Aftonbladet.
– De sa att han fått blodtrycksfall och gav honom en smörgås och en läsk. Och de var noga med att ta betalt, säger Per-Eriks styvdotter Billie Appleton.
 
En timme in i flygningen började han kallsvettas och bad sin fru Pia Appleton-Jönsson om vatten. Hon berättar att hon trodde att han hade dött när hon vände sig om och han såg livlös ut. Hon ropade på hjälp, men kabinpersonalen ingrep inte. I stället kom dotten och undersköterskan Billie Appleton, som satt några rader längre bak.
– Han reagerade inte när jag försökte skaka honom. Men efter att jag slagit honom i bröstet började han andas igen, säger Billie.
 
När dottern ropat efter läkare och skrikit att han behövde syrgas reagerade personalen med att hämta en smörgås och läsk. En läkare som fanns bland passagerarna konstaterade att Per-Erik återigen hade puls.
 
All kabinpersonal ska kunna första hjälpen och piloten ska larma flygtornet när en passagerare blir allvarligt sjuk. De ska i sin tur ringa ambulans, enligt de regler som gäller inom EU. Är det risk för personens liv överväger man dessutom att landa.
 
Men, personalen frågade inte en enda gång under resten av resan hur han mådde.
– Personalen kom tillbaka två gånger och frågade om vi verkligen hade betalat. Jag var chockad, säger Pia Appleton Jönsson.
 
Någon sjukvårdspersonal mötte heller inte familjen efter landning. De fick i stället själva köra till sjukhus, där Per-Erik ligger inlagd sedan i söndags med övervakning dygnet runt.
 
Ryanair har en helt annan syn på vad som hände under flygningen.
– Vår personal erbjöd att planet kunde landa på närmsta flygplats och frågade om de skulle larma ambulans. Men kvinnan nekade detta och eftersom hon är utbildad undersköterska tyckte personalen att det var bättre att hon fick vårda personen, säger Stephen McNamara, kommunikationschef på Ryanair.
 
Dottern säger att hon inte ens blev tilltalad. Hon har nu kontaktat en jurist i ärendet.
– Vi vill att Ryanair ber om ursäkt. Min styvpappa kunde ha dött, säger hon till Aftonbladet.

Kommentarer är stängda.

Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024