Annons:

Ny Nordenchef på Resfeber

Internetresebyrån Resfeber har fått en ny Nordenchef. Staffan Landberg har rekryterats internt, men har lång erfarenhet från hotell- och resebyråvärlden.

– Jag ska fortsätta utveckla våra nordiska sajter, både på produkt- och tekniksidan för att få fler kunder i Norden och öka försäljning. Men det måste ske på ett kostnadseffektivt sätt, säger han till Travel News.
Travelocity Nordic, som bland annat omfattar varumärkena resfeber.se och boxoffice.se, har dragits med stora förluster under flera år. Förra året vände dock siffrorna från rött till svart, från -22 miljoner kronor 2009 till ett plus på 8,3 miljoner 2010. En bidragande orsak var att verksamheten konsoliderades till Stockholm under 2009, vilket kapade kostnader.
– Vi har också fått ett förbättrat produktutbud som erbjuder fler och bättre valmöjligheter för kunden. Valutakursen har också bidragit till det positiva resultatet, säger Staffan Landberg.
Han började sin karriär inom resebranschen för tio år sedan som ekonomichef på First Hotel, och blev sedan finansdirektör och därefter vd för STA Travels nordiska division. Förra året kom han till Travelocity Nordic som finanschef.
– Min utmaning är att jag främst kommer från bolag inom återförsäljarledet, inte e-handel. Men jag har ett  starkt kundfokus och en bred kunskap inom alla delar av en verksamhet.
Hur kommer den finansiella oron på världens börser att påverka Resfeber i höst?
– Alla aktörer påverkas av rådande läget. Resebranschen är en hårt prövad bransch som är van att anpassa sig till omvärlden och det tror jag vi kommer att göra även denna gång. Det ekonomiska läget är trots allt bättre än övriga Europa, men vi följer förstås utvecklingen dagligen.

Kommentarer är stängda.