Annons:

Barbados satsar på Sverige med hjälp av världsstjärnan Rihanna

Sverige är en av fyra prioriterade marknader i Europa för Barbados, som hoppas att Fritidsresors vintercharter ska få svenskturismen till Karibienön att växa ordentligt.

– Vi hoppas i förlängningen att fler charterbolag vill starta trafik, men just nu är vi glada över att 80 procent av resorna i vinter med Fritidsresor är bokade, säger Adrian Elcock, ny styrelseordförande för Barbados turistråd som besökte Sverige förra veckan.
Finanskrisen har drabbat Barbados, vars största turistgrupper är från Storbritannien och USA. Därför prioriteras nu fyra marknader i Europa där landet ska marknadsföras. Förutom Sverige handlar det om Italien, Frankrike och Tyskland.
Den låga dollarn gör att intresset för Karibien ökat i Sverige, vilket syns genom att exempelvis Ving startat direktcharter till Aruba förra vintern och att de tre största charterbolagen tillsammans har charter till Kuba.
Hur ska då Barbados sticka ut bland övriga karibiska öar och andra attraktiva vinterresmål som Thailand och Kanarieöarna?
– Vi kan inte konkurrera enbart med sol och sand, för det har alla. Vi vill berätta historien om vårt land, vår autentiska kultur och den genuina generositet som finns i vårt land. Jämfört med Asien slipper man också den språkliga barriären, eftersom Barbados är engelsktalande, säger Adrian Elcock.
Barbados Turistråd har slutit ett treårigt avtal med popstjärnan Rihanna, som höll sin första konsert någonsin i sitt modersland tidigare i år. Eftersom hon har flera miljoner fans som följer henne på facebook och Twitter ser turistrådet nya möjligheter att nå ut via sociala medier. Att delar av huvudstaden Bridgetown kommit med på Unescos världsarvslista är ännu en framgång som kan användas i turistmarknadsföringen.  Sverige har tidigare varit den största marknaden i Europa för Barbados. Detta var på 80-talet, där nattklubbsdrottningen Alexandra Charles spelade en viktig roll, eftersom hennes dåvarande man kom från Barbados. Då besökte cirka 15 000 svenskar ön varje år. Men sedan försvann landet från turistkartan när dollarn rakade i höjden och Asien seglade upp som nytt vinterparadis för svenskar.
2010 besökte 1 500 svenskar Barbados, vilket trots allt var 20 procent högre än året innan. Direktchartern i vinter, sex stycken tvåveckorsavgångar, kommer att bidra med cirka 2 000 personer. Men givetvis önskar Adrian Elcock att volymerna ska öka framöver. Det skulle kunna ske genom fler direktflygningar, där andra charterbolag kan köpa in sig med flygstolar. Men Adrian Elcock vill inte gå händelserna i förväg.
– Just nu är det samarbetet med Fritidsresor som gäller.
Svenskarnas intresse för Karibien verkar vara dollarrelaterat. När dollarn är låg är det intressant, när den är hög förlorar svenskarna intresse. Vad kan ni göra åt det?
– Det kan vi inte göra något åt. Vi kan bara göra det mödan värd att åka till Barbados, även när dollarn är lite högre, säger Adrian Elcock.

Kommentarer är stängda.