Annons:

SAS anmäler Swedavia till Konkurrensverket

SAS menar att Swedavias rabattsystem för passageraravgifterna missgynnar dem och anmäler bolaget till Konkurrensverket.

SAS anklagar Swedavia för missbruk av dominerande ställning och menar att deras rabattsystem för passageraravgifterna gynnar de mindre bolagen, skriver Flygtorget. SAS har nu anmält Swedavia till Konkurrensverket.
 
Rabattsystemet Passenger increase bonus, PIB, ger de flygbolag som visar en nettoökning av passagerare med minst 6 procent rabatt på passageraravgifterna. Exempelvis får flygbolagen 30 procent rabatt på Bromma och 70 procent på Arlanda och Landvetter.
 
SAS menar att detta system missgynnar stora flygbolag eftersom de måste generera så många fler nya passagerare för att nå upp till 6 procent, trots att det ger större intäkter till Swedavia.
 
– Vi menar att det leder till en snedvriden konkurrens. Passageraravgiften tas ut av flygpassagerarna via biljettpriset. En rabatterad passageraravgift ger alltså möjlighet att förändra biljettpriset ut mot kunderna. Ett av flygbolagens viktigaste konkurrensmedel är just priset på biljetter. Rabattsystemet medför en konkurrensnackdel för större etablerade flygbolag som SAS och är ett missbruk av den dominerande ställning som Swedavia har, säger Alexander Gottsén, bolagsjurist på SAS Group.
 
Swedavia har inte hunnit ta ställning till SAS anmälan, men inväntar Konkurrensverkets prövning.
– SAS är en stor och viktig kund för oss, säger han. Samtidigt är det vårt uppdrag att stimulera trafiktillväxten också bland de mindre flygbolagen och därför har vi PIB. Så för vår del räknar vi med att vi gör rätt, säger Brett Weihart på Swedavia.

Kommentarer är stängda.