Annons:

Journalister missnöjda med pressmaterial

Utländska och inhemska organisationer och företag som arbetar med destinationsmarknadsföring genom PR i Norden kan bli bättre på mediekontakter, enligt en undersökning.

Resejournalister tar emot flera hundra massutskickade pressmeddelanden och nyhetsbrev i veckan från internationella och nationella destinationsmarknadsförare och företag inom resebranschen. Många utskick hamnar direkt i papperskorgen. Det visar en undersökning där 25 av de viktigaste resejournalisterna i Sverige, Norge, Finland och Danmark djupintervjuats.
 
– Samtliga tillfrågade journalister i undersökningen uppger att de allt för ofta får irrelevant pressmaterial. Ofta skickas generell turistinformation utan nyhetsvinkel och fakta för media, och materialet anpassas inte till vad tidningen skriver om, säger Eva Kjeller på Prat PR som genomfört undersökningen.
 
Resejournalisterna tycker att de större charterbolagen, kryssningsindustrin och stora flygbolag och hotell generellt sett är bättre på mediekontakter vad utländska och inhemska destinationsorganisationer är.  Reseföretagen levererar i större utsträckning mer relevanta pressreleaser, bättre bilder, mer medieanpassade program på pressresor och ger snabbare återkoppling på förfrågningar.
 
Prat PR arrangerar därför ett seminarium i slutet av oktober med titeln “How to succeed with press relations in the Nordic Market”.

Kommentarer är stängda.

Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024