Annons:

Här är nya snabbtåget SJ 3000

SJ:s nya tåg SJ 3000 ska vara snösäkra, modernare och har ett nytt informations- och underhållningssystem.

Sammanlagt 20 stycken SJ 3000-tåg med 5 000 platser ska komplettera den nuvarande flottan av tåg.
 
Vad innebär den nya tågsatsningen för SJ?
– Att vi har 30 procents mer snabbtågskapacitet. Att vi på sikt kan ersätta våra gamla, svarta tåg, och att vi får större konkurrenskraft mot andra bolag både på vägen, i luften och på spåren. Dessutom är det viktigt att tillföra tåg som klarar extrema vintrar, säger SJ:s koncernchef Jan Forsberg till Travel News.
 
Klarar de nya tågen bistra vintrar?
– Ja, De tåg vi nu köpt är byggda på samma bottenplatta som Regina-tåget, som vi kört i Sverige i tio år. Enligt tillverkaren klarar det här tåget extrema vintrar, som den förra vintern, utan större problem. Det är det knappast någon annan tågtyp som gör.
 
Tågen har digitala skärmar i vestibulerna och bistron där resenären kan hitta information i realtid om exempelvis vilka stationer man anländer till och anslutningar.
De resenärer som har med egen laptop gå in på SJ:s nya system SJ Ombord och få information om resan, till exempel om förseningar eller vilken perrong anslutande tåg går från. Resenärer med dator kan också gå in på filmportalen och titta på någon av 300 filmer i olika kategorier.
  
De nya tågen skall trafikera sträckorna från Stockholm till Östersund, Sundsvall, Gävle, Falun och Karlstad.
Varför kommer ni inte använda SJ 3000 på stora linjer som Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö?
– I den trafiken vill vi ha kort restid och färre stopp, vilket passar för X2000-tågen. På sträckor med många stopp och korta sträckor funkar inte dessa tåg lika bra och därför ersätter vi dem med SJ 3000, som snabbare acceleration passar bättre.  
Blir inte resenärerna på Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö besvikna när de får hålla tillgodo med X2000?
– Nej, X2000 kommer också att fräschas upp interiört och är ett minst lika komfortabelt tåg. Så småningom kommer vi att kommer vi att införa infotainmentsystem och även informationstavlor så långt det låter sig göras även på X2000. Jag gissar om ett till två år. Att SJ sätter in SJ 3000 på vissa sträckor gynnar även resenärerna på sträckorna Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö genom att det blir fler säten i peaktid och större möjlighet till backup om det är några problem med tågen.

Kommentarer är stängda.

Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024