Annons:

Israel går på offensiven

Israels Turistråd satsar på Norden och lanserar en kampanj för bland annat Tel Aviv marknadsförs som Medelhavets Miami.

Direktflyg med lågprisbolagen Norwegian och Cimber Sterling i kombination med ett relativt stabilt politiskt läge har förbättrat förutsättningar för ett ökat resande till Israel. I Sverige läggs marknadsföringspengarna främst i printmedier, men även online, för att nå svenska privatresenärer.
– Israel är så mycket mer än religiös turism.  Vi vill lyfta fram landets historia, kultur och mat, som bjuder på starka känslomässiga upplevelser. Det finns stora kontraster, från Jerusalem, som religiöst centrum för flera världsrelgioner till Tel Aviv, som är en liberal, global och vibrerande storstad vid havet, säger Nordenchef Uri Taub.
 
Förra året reste 72 000 nordbor till Israel, i år väntad antalet stiga till 75 000 – 77 000. Under årets första nio månader reste drygt 14 000 svenskar till landet, en ökning med några hundra jämfört med förra året. Norwegian har startat en direktlinje från Stockholm till Tel Aviv en gång i veckan, vilket turistrådet välkomnar. De bästa flygförbindelserna är dock från Köpenhamn, där Cimber Sterling flyger 4 till 5 gånger i veckan.
– För södra Sverige ger det utmärkta möjligheter att flyga till Tel Aviv över en weekend, säger Uri Taub.
 
Turismen från Norden är dock långt från glansdagarna i slutet på 90-talet då Eilat fortfarande var ett stort resmål i charterkatalogerna. I dag är det endast charterbolag från Finland som flyger direkt på Eilat. I Sverige finns charter med Apollo, som dock går via Aqaba i Jordanien. Oroligheterna i grannlandet i Egypten har inte lett till ett ökat intresse från chartern att i stället satsa på Eilat.
– Eilat har en högre kostnadsnivå än Egypten, vilket är naturligt eftersom Israel har en högre levnadsstandard. Dessutom har charterbolagen gjort fastighetsinvesteringar i Egypten och har därför ett större commitment till landet. När det gäller marknadsföringen av Eilat riktar vi oss främst mot Finland och Danmark, säger Uri Taub.
 
Det relativt stabila läget de senaste två, tre åren har lett till ett uppsving för israelisk turism. Men situationen kan ändras snabbt. De politiska spekulationerna om Israel skulle vara berett att attackera Iran är en sådan utveckling som troligen skulle påverka turismplanerna negativt. Uri Taub vill inte kommentera de ökande spänningarna mellan Iran och Israel. Om det generella säkerhetsläget i Israel säger han.
– Trygghet och säkerhet är första prioritet för all turism och alla länder kan utsättas för oförutsedda attacker. Se bara på självmordsbombaren i Stockholm.

Kommentarer är stängda.

Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024