Annons:

Mattias Sesemann gör comeback i resebranschen

Mattias Sesemann och Magnus Lundin, som i våras sålde Travelpartner till Etraveli, gör comeback i resebranschen. I början av nästa år lanseras ett nytt resebolag på nätet som ska nischa sig mot paketering av resor.

– Det handlar inte om att starta ett nytt Travelpartner. Vi kan inte göra samma resa en gång till, även om den gick ganska bra, säger Mattias Sesemann.
 
Det nya resebolaget, som ännu inte har något namn, kommer inte att ha någon IATA-licens utan använda andra bokningskanaler.
– Den typen av biljetter som bolaget vill åt får vi inte tag på via IATA. Genom vår tekniska lösning kommer vi exempelvis åt Pegasusflyg i Turkiet, Apollos flygbiljetter och kan ha direktkoppling i Norwegians bokningskanaler.
 
Denna typ av paketering finns redan i dag som en del av andra resebyråers erbjudanden. 
– Det som är nytt är att vi gör dessa erbjudanden mer tydliga, eftersom vårt bolag bara satsar på denna nisch.
 
Under första kvartalet nästa år kommer kunderna att kunna boka paketresor via sajten.  Vd för det nya bolaget är Mats Kalles, som tidigare arbetade som försäljningschef för Travelpartner. Reseprojektet är bara en av många investeringar som Mattias Sesemann och Magnus Lundin engagerat sig i efter försäljningen av Travelpartner. Dock började investeringslusten för Sesemann långt tidigare, genom bolaget Hyltingö Sesemann Holding, som ägs till lika delar av Mattias Sesemann, Susanne Sesemann,  Magnus Hyltingö och Poulina Hoffman Hyltingö. 
 
– Grundplåten till mina investeringar fick jag när jag som delägare i Scanworld sålde till Gunnar Östberg och fick 6 miljoner. Försäljningen av Travelpartner gav knappt 30 miljoner.
 
Ryktet säger att de tidigare Travelpartner-ägarna tvingats få godkännande från Etravelis koncernchef Ralph Axelson för att starta ett nytt resebolag.
– Nej, jag hade ingen konkurrensklausul, men tycker att det är god ton att ringa och berätta för Ralph Axelson vad vi gör och att vi inte konkurrerar.
 
Raden av investeringar kan göras lång. I dagarna lanseras sajten storochliten.se, ett varumärke som lades ned efter att BR Leksaker köpt det.  Andra investeringar är Swordfish, ett webbanalysföretag där bland andra Etraveli är kunder, tre gatukök på Djurgården, chokladhjuls-företag, Loveyewear, som säljer märkesglasögon på nätet, och Performiq, ett bemannings- och rekryteringsbolag med före detta elitidrottare som specialitet.

Kommentarer är stängda.

Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024