Grand Travel Award
  • Hem
  • >
  • Nyheter
  • >
  • Etraveli säljer tillbaka MrOrange till grundare
Etraveli säljer tillbaka MrOrange till grundare

Etravelis koncernchef Ralph Axelson säger att resebyrån ska hålla sig till sin kärnverksamhet.

Etraveli säljer tillbaka MrOrange till grundare

MrOranges vd Markus Alderbäck och hans kompanjon Johan de Lima köper tillbaka sitt bolag från Etraveli, som för bara ett år sedan köpte samma bolag för 23 miljoner. Enligt vad Travel News erfar såldes bolaget nu till ett betydligt lägre pris.

Publicerad 2011-12-16 09:17

Ralph Axelson, koncernchef på Etraveli, menar att det inte ligger någon dramatik bakom beslutet, utan handlar om att onlineresebyrån ska hålla sig till sin kärnverksamhet.

– Vi ska inte vara teknikleverantör när vi själva har en stor intern teknikavdelning. För bolagets del har det inte heller varit optimalt att vara ägt av en av de större onlineresebyråerna. Det skickar konstiga signaler till andra resebyråkunder.

Det var Travelpartner, som sedan köptes upp av Etraveli, som köpte MrOrange för drygt ett år sedan.

Då var Travelpartner en av MrOranges största kunder, men onlineresebyrån kommer nu att flyttas över till Etravelis plattform innan året är slut. Därmed är det bara Etravelis charterbokningar som forsättningsvis går via MrOrange.

Travelpartner köpte MrOrange för 23 miljoner, fick ni igen pengarna?

– Det var ingen optimal affär om man säger så. Men det viktigaste för oss är att fokusera på kärnverksamheten, säger Ralph Axelson.

MrOrange startades 2001 av Markus Alderbäck, som var en grundarna av MrJet. Bolaget är utvecklare och leverantör av bokningsmotorer och system med tillhörande tjänster som gör det möjligt för resebyrån att erbjuda sina affärs- och privatkunder att boka allt från flyg och hotell till hyrbilar och lågprisflyg. Genom att använda tekniken slipper resebyråerna göra egna stora investeringar.

I dag använder runt 100 resebyråer bokningsmotorer. Redan vid Travelpartners köp var det tydligt att de nya ägarförhållandena inte var ultimata. Känslorna var upprörda bland MrOranges resebyråkunder, som oroade sig för att konkurrenten Travelpartner skulle kunna komma över affärskritisk information. Två av de som gick i taket var Resia och Flygpoolen, varav den sistnämnda till och med övervägde att lämna MrOrange till följd av förvärvet.

– Ingen av kunderna har lämnat MrOrange under tiden vi ägde bolaget, men visst har det muttrats en del. Jag tror att bolaget kommer att utvecklas bättre på egen hand, säger Ralph Axelson.

On
Off

2 kommentarer

SENASTE

Omröstning

  • Tjänar cheferna i resebranschen för mycket?

TravelNews kalendarium

April 2014
Mån Tis Ons Tors Fre Lör Sön
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4

  • Travel News nr 04

  • Travel News nr 03

  • Travel News nr 02

  • Travel News nr 12

  • Travel News nr 11

  • Travel News nr 10

  • Travel News nr 09