Annons:

Vem i hela världen kan man lita på …

Publicitetstörstande reseföretag använder löst underbyggda undersökningar för att få synas i mediebruset – och pr-byråerna lyckas allt för ofta dupera medierna, menar TN:s gästkrönikör Alf Hedlund.

Vem vill inte vara den sajt eller tidning som först berättar om de hetaste resetrenderna och de populäraste resmålen? Men att undersökningarna, som påstås ligga bakom nyheten, som en klämkäck pr-byrå skickat ut å reseföretagets vägnar, ofta är förskräckande dåliga blundar både läsare och skribenter för. För att inte tala om reseföretaget …
Jag förstår dem som vill synas i det uppskruvade mediebruset. Ingresser som ”Göteborg dyraste hotellstaden” avviker ju från det kända. Problemet i det här fallet var ju bara att undersökningen som Hotels.com kablade ut och fick stor publicitet för, till och med i nyhets-tv, inte stämde för de tittade bara på siffrorna från sin egen bokningssajt. Men det lät ju väldigt seriöst.Hotellfolket hoppade jämfota av frustration, för där vet ju alla att SHR:s egen mycket tillförlitliga statistik säger att Stockholm är dyrare än Göteborg. Men de har inte lika smarta marknadsförare anställda …

Hela informationsflödet håller på att bli förorenat av skrivtörstiga informatörer och pr-duktiga byråer som måste hacka hål i bruset för att kunna leverera det de lovat kunden. Och ett säkert tips verkar vara att använda en massa % och siffror, som inte går att kontrollera.

Ett annat praktexempel är när Rapport hade ett inslag den 16 november om att hälften av alla treåringar använde internet. Det blev stor mediehajp! Avsändaren .SE, Stiftelsen för internetinfrastruktur, hade gett ut rapporten Svenskarnas Internetvanor, en mycket trovärdig avsändare. Jag tvivlade dock på uppgiften om treåringarna och kontaktade projektledaren. Efter att ha frågat om urval och demografi fick jag veta att det var 67 familjer som svarat på frågan.
Efter diskussion om det var upp till den som svarade att tolka vad som menas med ”att använda internet” blev slutsatsen att barnet ofta satt i knät på den vuxne eller klickade på Bolibompas hemsida. Rapport använde uttrycket att treåringar ”surfade”, vilket det inte står ett ord om i rapporten. Så fel kan det bli …
Hemma har jag lärt mig källsortera mina sopor. På nätet gör jag tappra försök att sortera skräp i form av närmast osanna undersökningar och trendanalyser som ska kittla läsaren.
Jag känner mig i klart underläge.

Kommentarer är stängda.

Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024