Annons:

Costa Concordias kapten misstänks för dråp

Kaptenen sitter häktad misstänkt för dråp medan dykare genomsöker fartyget efter saknade passagerare. Ännu är det oklart vad som orsakade olyckan, men passagerare säger att de fick rädda sig själva.

Kryssningsfartyget Costa Concordia hade kommit kraftigt ur kurs när det på fredagen gick på grund med över 4 000 passagerare utanför Italiens kust. I dag har 6 döda återfunnits men 15 passagerare saknas fortfarande och eftersöks av dykare på fartyget. Inga svenskar har omkommit.

Det sändes aldrig ut några SOS-signaler från fartyget och ännu är det oklart vad som orsakade olyckan.

– Tills vidare kan det inte uteslutas att fartyget drabbats av något tekniskt problem, och att detta förklarar att det var på väg in mot kusten för att föra passagerarna och besättningen i säkerhet. Men någon SOS-signal sändes aldrig ut. Fartyget kontaktade oss först när evakueringen redan var igångsatt, säger Emilio Del Santo vid italienska kustbevakningen.

Rederiet Costa Crociere säger att det var kaptenens brist på agerande som ledde till ”allvarliga följder”. Kaptenen sitter sedan i lördags arresterad misstänkt för dråp, felnavigering och för att ha övergivit sitt skepp. I intervjuer har kaptenen hänvisat till felaktiga sjökort och sagt att han var sist att lämna fartyget. Den tillförordnade åklagaren har kunnat konstatera att kaptenen inte var sist att lämna fartyget.

Benji Smith från Boston säger att det var som att se bröderna Marx att se hur besättningen försökte manövrera båten. Han byggde en egen repstege för att rädda sig själv och sin fru.

– Det kändes som att katastrofen var hanterbar, men att besättningen höll på att ta livet av oss, säger han.

Fartyget Costa Concordia hade en olycka i slutet av 2008 då hon fick strukturskador efter att ha kört in i en tank. Ett annat Costa Crociere-fartyg var inblandat i en dödlig olycka år 2010. Costa Europa körde då in i piren i Sharm el Sheikh och tre besättningsmän omkom, skriver Eturbonews.

Kommentarer är stängda.

Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024