Finnairs Sverigechef Matias Sarkkinen säger att Hongkong och Seoul gick allra bäst i fjol:
– Våra svenska resenärer har upptäckt att vi erbjuder den snabbaste vägen även till dessa båda destinationer. Intressant är också att Shanghai ökade igen. Det är bra jobbat med tanke på att Världsutställningen där 2010 skapade ett enormt resandetryck.
– När det gäller den hårt drabbade japanska marknaden har det inte varit helt nattsvart. Nagoya ökade med nästan tio procent. Singapore har vi ingen jämförande statistik att komma med, då linjen startade i maj förra året. Men försäljningen från Sverige har varit mycket bra, säger han.
Störst ökning från Sverige hade Finnairs linje till New York:
– Intressant eftersom vi inte marknadsför ”The Big Apple” så intensivt på den svenska marknaden. Men svenskarna har trots det noterat att vi har konkurrenskraftiga biljettpriser. Plus 76 procent ökade New York jämfört med 2010, säger Matias Sarkkinen.
2011 i siffror
Seoul +26 procent
Hongkong +22 procent
Nagoya +9 procent
Delhi +7 procent
Shanghai +5 procent
(Från Sverige.)