Annons:

Polen slår på stort på TUR

Ett 60-tal utställarländer är hittills klara till TUR 2012, som öppnar portarna om en vecka. Några av de senast tillkomna är Polen, som slår på stort som sponsor av publikdagarna, och Ecuador.

Men det är ändå färre länder än normalt.

– Jag är otroligt glad att de viktiga stora turistländerna finns med oss. Men visst slår krisen i Europa mot oss, säger mässansvarig Per Magnusson på TUR .
Grekland, Italien, Spanien, Tyskland och Turkiet har alla montrar som vanligt. Polen, som står värd ihop med Ukraina i sommar för fotbolls-EM, storsatsar. De sponsrar publikdagarna och välkomstmottagningen på onsdagskvällen.
– Men de ska inte bara marknadsföra fotbolls-EM utan hela sitt land, säger Per Magnusson.
Världens största turistland Frankrike uteblir dock i år och Danmark, som brukar stoltsera med den största montern, krymper sin närvaro markant. Anledningen är enligt Visit Denmarks vd Andréas Näsman stora svårigheter att få danska partners att medfinansiera.
– Trots att vi de senaste åren har haft mindre och mindre montrar brukar vi få höra att vi är störst på mässan. Men det kan jag lova att vi inte blir i år. Men vi har en handfull partners med oss, konstaterar han.

Är det lågkonjunkturen i Danmark eller ökad skepsis mot mässor som gör att danskarna inte vill ställa ut på TUR?
– Mer det senare. Det finns ett stort behov av personliga möten, men att göra det genom stora montrar på en mässa har blivit otroligt dyrt och resurskrävande.
Även SAS väljer i år bort egen monter. I stället utnyttjar flygbolaget en av TUR:s nya mötesarenor Global Point, där en mötesplats hyrs för några timmar. Intresset för Global Point har blivit så stort att TUR utökar ytan.
– Det är en av våra nysatsningar som verkar falla väl ut. Intresset är också stort för Connect@TUR och matchmakingappen. Det känns som om det finns mycket optimistiska och nyfikna vibbar runt mässan, säger Per Magnusson.
Mässan gläds också åt att Resia deltar under publikdagarna och ska sälja resor.
– Initiativet från TUR att erbjuda mer flexibla lösningar är välkommet och något vi har väntat på, säger Ingela Schönning, kommunikationschef på Resia.

Kommentarer är stängda.

Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024