Annons:

Gardsäter gör comeback i Discover America

Johnny Gardsäter gör comeback som ordförande för Discover America i Sverige. Hans ambition är organisationen ska fokusera ännu mer på att utbilda resebranschen om USA.

– Under en tid har det varit lite oklara riktlinjer från USA om man skulle enbart satsa mot resebranschen eller även vända sig till slutkonsumenten. Men vi ska fokusera mot att utbilda resebranschen som i sin tur informerar slutkunden, säger Gardsäter till Travel News.

Till vardags har han uppdraget som  försäljningschef för Jet Airways i Norden, det indiska flygbolaget som trafikerar både New York och Toronto via Bryssel. Men Gardsäter har ett långt förflutet som USA-fantast. När han i början på 2000-talet var ordförande för Discover America under fem, sex år representerade han Delta Air Lines och hyrbilsföretaget Alamo. Uppdraget för Jet Airways går via GSA-företaget Aviareps, som representerar destinationerna Las Vegas och New York.

–  Jag är väldigt hedrad över att bli vald igen. Jag brinner personligen mycket för svenskbygderna i USA, som Chicago och Rockford, jag tycker det är en utmaning för oss att få ut information om det stora utbudet av resmål i USA, det blir lätt bara fokus på två, tre destinationer.

Han börjar sitt uppdrag i medvind. Svenskresandet till USA nådde rekordnivåer förra året, cirka 430 000 resenärer, en ökning med cirka 15 procent jämfört med året innan. USA vann även Grand Travel Award som Bästa turistland i februari.

– En utmaning blir att hjälpa onlineresebyråer, som säljer stora volymer av flygbiljetter till USA, att paketera erbjudandet.

I USA har det för första gången skapats en gemensam turistorganisation på initiativ från Barack Obama. US Department of Commerce har slagits ihop med US Travel Association ( som marknadsfört USA under Discover America-namnet). Den nya organisationen heter Brand USA Discover America. Den nya organisationen finansieras genom den extra avgift som tas ut av alla utländska besökare som reser till USA. Vid resemässan PowWow i vår ska de presentera sin handlingsplan. Redan nu har dock en gemensam hemsida verklighet, enligt Gardsäter den mest ambitiösa resesajten om USA.

– Där finns information om 125 destinationer och 5 000 turistattraktioner, som både resebranschen och vanliga konsumenter har stor nytta av.

Även Discover Americas svenska hemsida ska få en ansiktslyftning, en Facebooksida har smygstartats och fler pr-aktiviteter än tidigare planeras. I Sverige har Discover America cirka 50 medlemsföretag, allt från flygbolag och hotell till destinationer.

Kommentarer är stängda.