Annons:

Svensk–kinesiska åter svenskt

Svensk–kinesiska resebyrån är åter i svensk ägo, efter många års turbulens. Vid årsskiftet sålde kinesiska CTS verksamheten till dess svenske marknadschef Richard Holmgren, som arbetat åt företaget i fem år.

– Nu blir det inga fler röda siffror. Vi gör vinst i år och vill bli bäst på Kina. Vi ser fram emot en rolig fajt mot Lotus Travel och Kinaresor.

Richard Holmgren har hållit en låg profil under sina första månader som vd och ägare. Kontoret har flyttat och skurit i personalstyrkan från åtta till fem personer. De senaste åren har Svensk–kinesiska även arrangerat resor till Vietnam, Laos och Kambodja, men nu är det back to basic som gäller.

– Vi ska inte bara paketera gruppresor utan även erbjuda individuella privatresor och affärsresor. Det ska vara en fullskalig verksamhet, men bara riktad mot Kina, säger han till TN på TUR–mässan.

Sedan grundarna Per och Ylva Camenius lämnade Svensk–kinesiska 2003 efter en konflikt med CTS har företagsledningar kommit och gått, volymerna sjunkit och resultatet rasat. 2011 omsatte bolaget cirka 20 miljoner och gjorde miljonförlust.

– Det är svårt att äga bolag i ett annat land, då måste man verkligen lära sig den nya marknaden. Det har varit tufft för mig och alla andra svenskar i bolaget som känt stor frustration. Nu ska vi hitta de rätta produkterna att sälja och nätverka med människorna i den marknad där vi verkar, säger Holmgren.

Flytten har gått från Sveavägen till en butik på Olof Palmes gata i samma fastighet som Jade Travel. Jade Travels ägare Elaine Lam är suppleant i Svensk–kinesiskas styrelse, men inte delägare.

Målsättningen för 2012 är inte högre än att nå upp till fjolårets volymer på 20 miljoner kronor, eftersom införsäljningen av årets resor påverkades negativt av höstens förvärvsdiskussioner. Holmgren är övertygad om att gruppresor till Kina alltid kommer att vara en av resebyråns stora produkter, men att det är det individuella resandet till Kina som ökar.

– Resandet till Kina har stabiliserats efter dippen runt OS. Affärsresandet ökar och nu ser vi även att privatresandet tar fart. Efter Expo 2010 i Shanghai har många nya, fina hotell tillkommit i alla prisklasser. Standarden är väldigt hög och får många trestjärniga hotell i exempelvis Italien att framstå som ruckel.

Kommentarer är stängda.

Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024