Annons:

Google flygsatsar

Onlineresebyråjättarna känner sig hotade. Googles intåg i flygvärlden genom förvärvet av ITA Software granskas med lupp av de globala onlineresebyråerna.

Lobbyorganisationen Fairsearch.org, som grundades av Expedia, har fått branschorganisationen ITSA som ny medlem. Bakom ITSA står alla onlineresejättar, förutom Expedia även Priceline, Amadeus-Opodo och Lastminute.com – något som visar hur allvarligt hotade onlineresebyråerna känner sig av Googles ambitioner.

– Google använder sitt monopol för att snedvrida marknaden genom att styra konsumenter bort från de naturliga sökresultaten som finns för resor på nätet, säger ITSA:s ordförande Joseph Rubin.

Vad det i praktiken handlar om är att Googles egen flygsökningsmotor Flight Search, som lanserades i höstas, inte visar sökresultat från metasöksajter och onlineresebyråsajter. Googles försvar är att flygbolagen, för att vara med, har krävt att sökresultaten från metasök och onlineresebyråer ska exkluderas.

Det finns fler färska exempel på Googles resesatsning. ITA Software har nyligen lanserat en ny reseinspirationsfunktion på Air France-KLM:s webbplatser där resenären genom att ange reseperiod och budget får förslag på tänkbara destinationer.

Det amerikanska regionala flygbolaget Cape Air är dessutom först ut med ett nytt bokningssystem som drivs av ITA Software. Enligt sajten Read Write Web är bokningssystemet anpassat för att ”skalas upp för att supportera flygbolag av alla storlekar”.

Det ses som ett steg mot att Google på egen hand börjar sälja flygbiljetter. Read Write Web menar att Googles nya giv att försöka få sina Gmailkunder att koppla ett kreditkort till kontot är ett sätt att i förlängningen kunna få Googlekunder att både boka och betala resor via dem.

Mot den bakgrunden är det inte svårt att förstå att både onlineresebyråer och GDS:er gör allt vad de kan för att stoppa Googles framfart.

Kommentarer är stängda.