Annons:

Cimber Sterling går i konkurs

Cimber Sterling begärs i konkurs av ägarna nu på torsdagsmorgonen. Ägarna vill inte längre stödja flygbolaget ekonomiskt. - Det är en sorgens dag för dansk luftfart, för Cimber Sterling och för mig personligen, säger vd Jan Palmér.

Cimber Sterlings ägare vill inte längre stödja flygbolaget ekonomiskt och begär det i konkurs. Samtliga flygningar har ställts in och kaos utbröt på de danska flygplatserna på morgonen, skriver Berlingske. Bland annat ställdes en flygning från Norrköping på torsdagsförmiddagen in. Varken resebyråer eller danska Rejsegarantifonden har ännu överblick över hur många resenärer som är strandade i utlandet efter konkursbegäran.

Vid bolagets stämma för en vecka sedan bytte bolaget revisor eftersom KPMG inte kunde garantera att bolaget kunde fortsätta driften och eftersom de inte kunde få besked från ägarna om att mer pengar skulle skjutas till bolaget.

– Om fem år är Cimber ett mycket starkt, mycket robust och profitabelt flygbolag, med en ledande position inom trafiken in och ut ur Skandinavien, sade styrelseordförande Gregory Gurtovoy trots oron då.

Sedan dess har flygbolagets ägare, den ukrainske miljardären Igor Kolomoyskij, beslutat att sluta pumpa in nya pengar i bolaget.

– Hade det inte varit för Kolomoyskij hade Cimber Sterling gått i konkurs för länge sedan, men det förvånar mig att han lägger sig nu innan vi ser effekten av besparingsplanerna och den eventuella sammanslagningen med Skyways, säger Jacob Pedersen, senior analytiker på Sydbank.

– Det råder inget tvivel om att Cimber Sterling rätt snabbt blev en mycket dyrare affär för Igor Kolomoyskij än han hade räknat med från starten. Men det förvånar mig att han kastar in handduken halvvägs. Och alla de kommentarer som vi har hört från bolagets ledning har också pekat på att man hade ukrainarens uppbackning, säger Pedersen till Berlingske.

– Det är djupt beklagligt att bolagets styrelse har varit tvungna att ta det tunga beslutet att begära bolaget i konkurs. Styrelse och ledning har i flera månader arbetat intensivt för att säkra realiseringen av en turnaround i bolaget, men dessvärre löpte timglaset ut innan vi var helt i mål. Det var helt enkelt inte möjligt att vända skutan snabbt nog och därmed i tid leverera de nödvändiga ekonomiska resultaten, säger vd Jan Palmér enligt ett pressmeddelande.

Konkursansökan lämnades på torsdagsmorgonen klockan 6.30 in till rätten i Sønderborg. Över 600 anställda påverkas av beslutet.

– Från ledningens sida kommer vi nu att arbeta nära förvaltare med att säkra värden och vidareförandet av så stor del av bolaget som möjligt i samband med en rekonstruktion. Det är vårt förslag till förvaltare att vi i första omgången och som minimum upprätthåller flygandet med fyra flyg på de regionalrutter som bolaget trafikerar för SAS. Samtidigt vill vi tillsammans med förvaltare undersöka möjligheterna för att få fler flyg i luften och därmed säkra en större del av värdet i bolaget för en eventuell köpare, säger Palmér.

Mansvell Enterprises äger även Skyways och City Airline.

Kommentarer är stängda.