Annons:

Spännande seminarium om mobilt internet

Konsumenterna driver utvecklingen inom mobilt internet, medan företagen både i näringslivet i stort och i resebranschen ligger steget efter.

 Den slutsatsen drog flera av talarna på Tillväxtverkets och Travel News e-handelsseminarium ”Drivkraft med mobilen och sociala medier”, som gick av stapeln under måndagsförmiddagen.
– 42 procent av svenskarna använder mobilt internet varje dag. Hur kan man påstå att man är ett seriöst företag i dag om man inte har mobilanpassad webb? sa Urban Lindstedt, journalist och e- handelsexpert.
Reseföretagen måste börja ta mobilt internet på allvar och möta kunderna där de är.
– Bara i april gjordes 3 miljoner reserelaterade sökningar från mobilen, sa Lindstedt.
Claes Ericsson, industry manager på Google, höll med. Den mobila utvecklingen just nu är explosionsartad.
– Hela 52 procent av alla svenskar hade smartphone i december. I fjol var 5 procent av alla resesökningar via Google via smartphone, i år har siffran ökat till 12 procent.
Från resebranschen talade Peter Carlsson, vd Travellink, och Hanna Kastås, projektledare sociala medier/mobil på Ving om utmaningar och möjligheter för reseföretagen. MrJets vd Lisa Farrar höll med om att företag ligger efter konsumenterna i utvecklingen , men menar att många gör ett bra jobb.
– Easyjets app är lätt att checka in på och British Airways vet precis vad jag ha när jag checkar in. Frommers är en bra inspirationsapp. De är bra på olika delar, men ingen har samlat allt tillsammans, sa Lisa Farrar.
MrJets mobila lösning har ökat 200 procent i 2011 och Lisa Farrar tror att tio procent av all försäljning kommer att komma från mobiler i år.
– Sökningarna ligger före, bokningarna kommer efter. Men intäkterna har också börjat öka explosivt. 61 procent av våra mobila kunder är nya kunder. Den investering vi gör får vi en otrolig return on investment på i dagsläget.
Förmiddagen var späckad med föreläsare: Maria Lexhagen filosofie doktor på E-tour och Christer Kuttainen filosofie doktor på e-handelsdoktorn. Martin Klöfver, vd Trippus, och Gustaf Karling, vd Traveas, som båda talade om merförsäljning via mobiler. Carlos Rodriguez, styrelseordförande Mobank Nordic, Lars Ove Löf, Wiredge och Sören Vara, vd Payair talade om betalningar med mobilen.
Den späckade föreläsningsförmiddagen avslutades av telecomanalytikern Torbjörn Carlbom , som efterlyste mer debatt om att företag som Google, Apple och Facebook kontrollerar oss genom sina olika system – och inte är klara på långa vägar.
– Det pågår ett fjärde världskrig, som handlar om vårt digitala liv. Man krigar om 6 miljarder mobilanvändare i världen. Det råder en extremt låg disciplin i vårt nya sätt att agera, folk lägger ut partybilder på facebook som sparas för alltid, sa han.

 

Se bilder från Tillväxtverkets och Travel News seminarium:

 

http://www.tiborfoto.com/2012NEWS/THINK-MOBILE-SEMINAR/

 

 

Kommentarer är stängda.

Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024