Annons:

”Ryanair betalar för att slippa prejudicerande dom”

Två Ryanair-kunder får ersättning av flygbolaget efter sex års väntan, men konsumentombudsmannen menar att flygbolaget betalar för att slippa en prejudicerade dom från Högsta domstolen.

Rune och Eva-Marie Brännström strandades i Bryssel när Ryanair ställde in en flygning i maj 2006, skriver TT. Paret blev erbjudna en hemresa tre dagar senare utan kompensation för hotell och mat. Eftersom de inte kunde vänta tog de sig hem på egen hand med tåg, taxi och hyrbil och har sedan dess försökt få ersättning för de kostnaderna.

Hösten 2007 drog KO Ryanair inför rätta med målet att få till ett prejudikat för att konsumenter ska kunna få ersättning lättare i framtiden. När fallet till slut landat hos Högsta domstolen och EU:s domstol i december i fjol erbjöd Ryanair paret en förlikning, men paret tackade nej.

– Jag har känt att det är viktigt att fortsätta slåss Det här med pengarna slutade ha betydelse för länge sedan. Ryanair måste bara inse att det inte är korrekt att dumpa ett helt flyglass med folk, säger Rune Brännström.

Nu har Ryanair betalat in en summa pengar till KO och meddelat Högsta domstolen att det inte finns något skäl att driva målet vidare. Flygbolaget vill att målet ska avskrivas och begär dessutom att HD återkallar sin begäran om ett förhandsavgörande från Eus domstol eftersom ”de ställda frågorna numera saknar relevans i målet”.

Enligt parets advokat från KO är motivet att slippa en prejudicerande dom.

– Jag tolkar det som att de erkänner att de har gjort fel, säger jurist Daniel Karfs.

– De resonerar väl så att det finns väldigt stor risk att de förlorar och att de hellre än att få ett resonemang från EU:s domstol och HD betalar ut pengarna. Det är ett rent strategiskt övervägande, säger Karfs.

Ryanair har betalat in omkring 15 000 kronor och dessa täcker troligen inte makarnas anspråk på ersättning. KO ska därför titta på hur man ska gå vidare.

Kommentarer är stängda.