Annons:

Premiär för Viking Grace

Viking Lines nya fartyg Viking Grace, som blir det första större passagerarfartyget i världen som drivs med naturgas, sjösattes på fredagen i Åbo.

Om fem månader, enligt planerna 13 januari, ska jungfruturen gå mellan Åbo och Stockholm, den rutt som fartyget ska trafikera. Där ska fartyget ersätta M/s Isabella, som är till salu. Viking Grace och Amorella konkurrerar nos mot nos med Tallink Silja som häromåret satte in nybyggda fartyget Galaxy på linjen.
 
– Viking Grace kommer att gå till sjöfartshistorien. Det finns ett enormt intresse från rederier över hela världen som hör av sig och vill att vi kommer och berättar om arbetet att kunna driva fartyget med LNG, liquefied natural gas, säger Tony Öhman, teknisk direktör på Viking Line och en av nyckelpersonerna bakom det unika fartygsprojektet. 
 
Även om det blir logistiskt mer komplicerat att fylla Viking Graces tankar med naturgas än att pumpa i traditionell tjockolja, så beräknas bränslekostnaderna med LNG blir lägre än med olja. Både för att oljepriserna beräknas fortsätta stiga betydligt mer än naturgas. Men också för att EU:s nya svaveldirektiv som träder i kraft 2015 tvingar rederierna att antingen börja använda den dyrare marindieseloljan eller rena den tjockolja som i dag används som bränsle till högre kostnader – allt för att klara målet med maximalt 0,1 procent svavelhalt i bränslet.
 
– Jag räknar med att det på sikt blir ett par miljoner euro billigare per år att köra fartyget med naturgas, sade Viking Lines vd Michael Backman vid pressträffen efter sjösättningen.
 
Däremot kommer Viking Line inte att använda båtens ”gröna” egenskaper vid marknadsföringen.  I stället lyfts andra nyheter fram: Fyra exklusiva sviter, ett nytt fartygsdesigntänkande där temat är skandinavisk elegans, olika sorters ljussättning beroende på vilken tid på dygnet det är, de 8 restaurangerna, spaanläggningen med fyra sorters bastu och en snögrotta och världens största flytande tax freeshop på 1500 kvadratmeter.
 
– Utmaningen är att skapa nya attraktiva kryssningsupplevelser, och det kommer vi att göra med Viking Grace, sade Backman.
Fartyget kostar 2,4 miljarder kronor att bygga, där Viking Line fått EU-stöd på 28 miljoner euro för satsningen på naturgasdriften.
Bildtext: Hela Viking Lines ledning och ett stort medieuppbåd följde sjösättningen av Viking Grace på STX-varvet i Åbo – världens första stora passagerarfartyg som ska drivas med naturgas.

Bildtext: Hela Viking Lines ledning och ett stort medieuppbåd följde sjösättningen av Viking Grace på STX-varvet i Åbo – världens första stora passagerarfartyg som ska drivas med naturgas.

Kommentarer är stängda.