Annons:

Bengt Roswall lämnar Malmö Aviation

Bengt Roswall lämnar vd-posten på Malmö Aviation efter fem år.

– Jag har inget emot att vända blad. Det jag är mest stolt över är att vi under dessa år tjänat tillbaka de 500 miljoner kronor som vår ägare Per Braathen förlorade under första hälften av 2000-talet. Det är inte min förtjänst, men jag har i alla fall varit med i laget som gjort det och koncernchef Knut Sohlberg har spelat en nyckelroll, säger Bengt Roswall till Travel News.

Bengt Roswall kom till Malmö Aviation från American Express Business Travel 2005. Efter två år som kommersiell chef tog han över vd-posten på flygbolaget 2007. Under de fem år som han lett Malmö Aviation har det levererat vinst trots en tuff konkurrenssituation och global och europeisk ekonomisk oro.

Orsaken till att han slutar är han förtegen om.

– Jag ser ingen dramatik eller konflikt i det här. Nu ska jag vara ledig ett tag, men eftersom jag bara är 53 år hoppas jag på ytterligare ett operativt jobb till innan jag trappar ner.

Under tiden som Malmö Aviation letar efter en efterträdare tar koncernchef Knut A Sohlberg över tillfälligt som vd.

– Det här är ett val som Bengt gjort. Han är i en fas i livet när han vill gå vidare till andra utmaningar.

Sohlberg inleder nu arbetet att hitta en ersättare till Bengt Roswall.

 

Letar du någon som kommer från det flygoperativa hållet eller någon som likt Roswall kommer från den kommersiella sidan, men inte nödvändigtvis arbetat med flyg?

– Vi har börjat vända på lite stenar och jag hoppas att vi hittar en lösning snabbt. Helst skulle man ju vilja ha någon som är både och. Om du driver ett stort bolag kan du ju ha någon som är duktig, utåtriktad och kommersiell, och där teamet runt omkring står för flygkompetensen. Men i Malmö Aviation är vi så små att många förväntar sig att högsta chefen ska ha förståelse och kunskap om den operativa verksamheten. Bengt var ju kommersiell chef i två år innan han blev vd, så han hann lära känna bolaget.

 

 När Bengt Roswall ser på den svenska flygbranschens situation där lönsamheten generellt är låg blir han bekymrad.

– Att jobba i flygbranschen är arbetsamt, inte minst när alla andra aktörer runt flygbolagen som Swedavia, Flygbussarna etc tjänar pengar, men inte flygbolagen själva. Så kan det inte fortsätta och det krävs en radikal förändring för att lösa detta flygstrukturella problem.

Enligt Roswall är Swedavias avkastningskrav på 9 procent till staten en orsak till flygbolagens ekonomiska problem.

– Det är för höga avgifter, de är inte anpassade efter flygets ekonomiska situation. Och man undrar ju hur mycket pengar Swedavia skulle tjäna på bilparkeringen ute på Bromma om det inte fanns några flygbolag som  resenärerna kunde åka med.

 

Bengt Roswall önskar också att svenskt flyg låg längre fram när det gällde utvecklingen av alternativa bränslen.

– Vi är sämst i klassen när det gäller biobränsle.

 

Stycket i artikeln med kommentar från Knut Sohlberg uppdaterades kl 17 på onsdagen.

Kommentarer är stängda.

Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024