Annons:

Ryanair-plan hade tillräckligt bränsle

De tre Ryanair-plan som nödlandade i Spanien i juli hade mer bränsle än vad som krävs, enligt den irländska flygmyndigheten. Men, Ryanair borde fortfarande revidera sin bränslepolicy, menar myndigheten.

I torsdags meddelande Irish Aviation Authority i en preliminär rapport att Ryanairs tre flygplan som tvingades nödlanda i Spanien i juli hade mer bränsle än minimikravet för flygningen, skriver Airwise. Ryanair har själva bekräftat för den irländska tidningen Independent att orsaken till nödlandningarna var bränslebrist.
Myndigheten föreslår att de spanska luftfartsmyndigheterna ser över förseningarna i Madrid och om man borde rekommendera att ytterligare bränsle tankas inför flygningar.
Till Ryanair säger myndigheten att man borde se över sin bränslepolicy och överväga att ge personalen riktlinjer kring bränsle när man flyger till högtrafikerade flygplatser, särskilt under sämre väderförhållanden.
Under de senaste månaderna har flera Ryanair-plan tvingats nödlanda, i flera fall har bränslet varit på väg att ta slut. Det irländska pilotfacket Ialpa säger att Ryanair idkar påtryckningar så att piloter inte tankar extra bränsle. Detta har Ryanair förnekat flera gånger, men i ett dokument som Verdens Gang har tagit del av, från en Ryanair-chef riktat till piloter, står det att flygkaptener bara ska tanka så mycket som resan kräver.
– Det kan bli vanligare framöver. De flesta flygbolag försöker åka med så lite bränsle som möjligt, säger Gunnar Mandahl, SAS-pilot och ordförande i Svensk pilotförening till Aftonbladet.
– Ryanair flyger i en gråzon. Företaget bryter inte direkt mot några lagar, men de mindre bränslemängderna minskar på piloterna möjligheter att agera i undantagssituationer, säger det spanska pilotfacket Seplas tekniska expert Juan Carlos Lozano enligt Hufvudstadsbladet.
I helgen tvingades två Ryanair-plan på väg till Sverige nödlanda i danska Billund respektive italienska Bergamo. Tekniska problem uppges ha orsakat de nödlandningarna.

Kommentarer är stängda.

Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024